روسیه صادرات اسلحه به آفریقا: مسکو استراتژی دراز مدت

همراه با منابع طبیعی, صادرات اسلحه یک جزء کلیدی از اقتصاد روسیه. در دو دهه گذشته مسکو موفق به تعمیق ارتباط خود

توسط NEWSCENTERALS در 9 خرداد 1399

همراه با منابع طبیعی, صادرات اسلحه یک جزء کلیدی از اقتصاد روسیه. در دو دهه گذشته مسکو موفق به تعمیق ارتباط خود را با آفریقا تبدیل شد و بزرگترین تامین کننده سلاح در این قاره.

روسیه دولت اسلحه فروشنده Rosoboronexport اعلام کرد در ماه آوریل اولین قرارداد برای تامین قایق های حمله به یک کشور در کشورهای جنوب صحرای آفریقا. گیرنده هویت پنهان است. آنچه شناخته شده است: این نخستین بار صادرات قرارداد روسیه ساخته شده نهایی محصولات دریایی به این منطقه در 20 سال گذشته. در حالی که این خبر ممکن است که خیلی گرفتار بین المللی توجه این معامله جدید می افزاید: به الگو: روسیه در حال ساخت راه خود را برای به دست آوردن جای پایی در آفریقا و گسترش صادرات خود را به نقشه برای اسلحه در این قاره.

هنگامی که یک تامین کننده عمده در دوران اتحاد جماهیر شوروی و روسیه و نقش آن در آفریقا مشکلاتی روبرو شد پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی. اما در سال 2000 روسیه ساخته شده بود تاخت و تاز دوباره و در عرض دو دهه گذشته روسیه توانسته است برای تبدیل شدن به بزرگترین صادر کننده اسلحه به آفریقا. در حال حاضر آن را برای حساب 49 درصد از کل صادرات اسلحه به آفریقا با توجه به پایگاه داده از تحقیقات صلح بین المللی استکهلم موسسه (SIPRI).

از سال 2000 روسیه صادرات اسلحه به آفریقا رشد کرده اند به طور قابل توجهی. این افزایش عمدتا به دلیل رشد در روسیه صادرات اسلحه به الجزایر.

بیشتر بخوانید: کشورهای آفریقایی mull انرژی هسته ای به روسیه را گسترش می دهد

Data visualization EN Arms export volume to Africa over time

روسیه چشم در آفریقا

تا به حال الجزایر هنوز به عنوان بزرگترین دریافت کننده از روسیه اسلحه در آفریقا پس از مصر و سودان و آنگولا. با توجه به الکساندرا Kuimova یک محقق با SIPRI سلاح های نظامی و هزینه های برنامه های, تعدادی از کشورهای آفریقایی خرید روسیه سلاح های افزایش بیش از دو دهه گذشته است. در اوایل 2000s, 16 کشور آفریقایی شد گیرندگان از روسیه اسلحه. بین سال های 2010 و 2019 به شکل رفت و تا 21.

شروع در سال 2015 به روسیه آغاز شده و فروش اسلحه به نفت آنگولا — عمدتا هواپیماهای جنگنده و مبارزه با هلیکوپتر. این آنگولا دولت در لوآندا به مدت طولانی حفظ روابط قوی با مسکو قدمت آن به اتحاد جماهیر شوروی. در سال 1996 روسیه بخشید 70 درصد از آنگولا را 5 میلیارد دلار (€4.56 میلیارد دلار) بدهی که به طور عمده در نتیجه چندین صادرات اعتبارات اتحاد جماهیر شوروی سابق صادر کرده است آنگولا برای خرید شوروی اسلحه و تجهیزات نظامی است. در هزاره جدید روسیه قابل پیش بینی انتخاب برای آنگولا به ثبت نام سلاح های جدید می پردازد و در پنج سال گذشته آنگولا تبدیل شده است سوم-بزرگترین آفریقایی مشتری برای اسلحه پس از الجزایر و مصر است. لوآندا دیگر تامین کنندگان بلغارستان بلاروس و ایتالیا و چین اما سهام خود را کوچک هستند.

Data visualization EN Map African importers of Russian arms

وضعیت مشابه با الجزایر بزرگترین وارد کننده از روسیه اسلحه در قاره آفریقا. دوران شوروی اتصالات مجاز روسیه به امن انحصار آن در معاملات اسلحه و مسکو به طور کامل نوشت الجزایر را 5.7 میلیارد دلار بدهی در سال 2006. که در همان سال در الجزایر امضا دیگر در ایران برای خرید سلاح های روسی برای $7.5 میلیارد دلار است.

"مقامات در این کشورها ذاتا نگاه مسکو از دوران شوروی لینک کلیک کنید و مسکو شده است قادر به حفظ نفوذ خود. در برخی موارد مانند الجزایر آن را انجام بدهی انتشار; گاهی اوقات با این ادعا که آن را به ساخت امکانات تعمیر و ساخت و یا تعمیر و نگهداری تجهیزات می گوید:" پل Stronski یک عضو ارشد در موقوفه کارنگی روسیه و اوراسیا برنامه.

بیشتر بخوانید: روسیه باز گشت در آفریقا

باز کردن بازارهای جدید در راستای چشم انداز ژئوپولیتیک

روسیه علاقه رو به رشد در آفریقا تعریف شده است نه تنها اقتصادی بلکه سیاسی و استراتژیک ، روسیه می بیند آفریقا به عنوان یک کلید شریک بالقوه در چشم انداز برای یک نظم جهانی چند قطبی.

"کمتر اروپایی کمتر اطلس و تمرکز بیشتر بر روی افزایش قدرت و افزایش مناطق" Stronski گفت. این جایی است که روسیه در روابط با کشورهایی مانند زیمبابوه و سودان تاسیس شده اند, او تاکید کرد.

زیمبابوه شده است موضوع به تحریم های مالی از غرب از اوایل 2000s. دولت بنا به گزارش مسئول خشونت و شکنجه و قتل رئیس جمهور مخالفان در دوران رئیس جمهور سابق رابرت موگابه. با وجود گسترده بین المللی در محکومیت موگابه رژیم روسیه باقی ماند در کنار زیمبابوه: همراه با چین آن را وتو سازمان ملل متحد قطعنامه شورای امنیت برای تحریم تسلیحاتی در سال 2008 و با انتقاد از تحریم های غرب. روسیه صادرات تعدادی از هر دو خام و مواد به پایان رسید به زیمبابوه اعم از چوب و گندم و کودهای شیمیایی به مواد چاپی و راه آهن و ماشین و الکترونیک. روسیه به نوبه خود واردات قهوه و تنباکو را از زیمبابوه.

شرکت های روسی نیز در الماس طلا و پروژه های استخراج از معادن در کشور است. با توجه به Gugu Dube یک محقق در تهدیدات فراملی و بین المللی جرم برنامه در موسسه مطالعات امنیت (ISS) در پرتوریا روسیه شده است پوسته پوسته شدن فعالیت در این معدن از منابع مانند coltan کبالت, طلا و الماس در چندین کشور دیگر در سراسر آفریقا. در زیمبابوه شرکت های روسی نیز در یک سرمایه گذاری مشترک از Darwendale پروژه — استخراج و ذوب یکی از بزرگترین ذخایر از گروه پلاتین فلزی است که برای تولید برنامه ریزی شده است در سال 2021.

A Russian military helicopter on display at the Russia-Africa Summit in 2019 (picture-alliance/dpa/Sputnik/E. Lyzlova)

روسی Mi-35P هلیکوپتر نظامی ارتش به نمایش در روسیه-آفریقا اجلاس سران در سوچی در ماه اکتبر 2019

روسیه میزبان اولین-همیشه روسیه-آفریقا اجلاس سران در سوچی در سال 2019 به عنوان یک راه بیشتر برای شناسایی امکانات همکاری در سراسر این قاره است. در طول اجلاس ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که "تقویت روابط با کشورهای آفریقایی یکی از سیاست خارجی روسیه اولویت".

فروش اسلحه شد و در مرکز توجه در نشست. آفریقایی نمایندگان دعوت شده بودند به نمایشگاه سلاح های روسی: از جت مافوق صوت trainor Yakovlev Yak-130 های موشکی Pantsir سیستم Tor-M2KM surface-to-air missile systems به کوچکتر اسلحه از جمله جدید کلاشینکف AK-200 سری تفنگ حمله. این نمایشگاه نشان داد که روسیه هدف به ارائه مخل فن آوری های جدید در آغوش; به جای آن تمرکز بر بهبود مدل شده اند که خواستار ترین.

African states' most-ordered weapons from Russia

این شامل هواپیما, موشک, تانک, سیستم های دفاع هوایی و توپخانه. برای مثال الجزایر به تنهایی خریداری حدود 200 هواپیما آیتم های از روسیه از سال 2000 to2019 اعم از حمل و نقل, هلیکوپتر جنگی, هلیکوپتر بمب افکن و جنگنده هواپیماهای زمین. مدل های مختلف از سطح به هوا موشک (سام) طراحی شده اند که برای از بین بردن هواپیما و یا دیگر موشک دستور داده شده است از الجزایر (چند دستور از طریق 2000-2019), بورکینافاسو و مصر (چند دستور), اتیوپی در لیبی و مراکش. الجزایر همچنین دستور داد تانک ها (بیش از 500 مورد در کل) به عنوان اوگاندا (67 مورد).

ارزان سلاح — هیچ سوالات پرسیده شده

در روسیه در دسترس عموم استراتژی اسناد مانند سیاست خارجی آن مفهوم یا دکترین دفاعی آفریقایی متحده به عنوان تعریف شده است متعلق به ناپایدار قاره و نما های بین المللی تهدید در گروه های تروریستی فعالیت های ویژه در شمال آفریقا. اسناد برجسته روسیه با هدف گسترش تعامل با آفریقا در حال توسعه مفید روابط تجاری و اقتصادی و حمایت از منطقه جنگ و بحران پیشگیری است.

این بی ثباتی مداوم تغذیه مستمر بازار اسلحه — و برای روسیه و آفریقا نشان دهنده یک بازار بزرگ و بدون محدودیت در قالب تحریم های اقتصادی که از غرب پس از الحاق کریمه. آفریقا قاره که روسیه می تواند آزادانه فشار یکی از عناصر کلیدی از صادرات آن: سلاح. سلاح های حساب های تجاری برای 39 درصد از دفاع روسیه و صنعت درآمد.

"روسیه سلاح های خوبی هستند. آن است که جهانی به رسمیت شناخته شده. روسی اسلحه نیز ارزان تر است. وجود دارد بدون هیچ دلیل که چرا کشورهای آفریقایی نمی خواهم به خرید آنها می گوید:" ایرینا Filatova یک استاد تاریخ در مسکو در مدرسه عالی اقتصاد و استاد بازنشسته دانشگاه KwaZulu-Natal که متخصص در روسیه و آفریقا, تاریخ و روابط.

در مقایسه با دیگر بازیکنان بزرگ اسلحه در معاملات با روسیه نیست تقاضا سیاسی و یا شرایط حقوق بشر. در برخی موارد روسیه موفق به پر کردن شکاف که در اروپا و یا آمریکا تامین کنندگان پا را.

برای مثال در سال 2014 دولت سربازان در نیجریه متهم به نقض حقوق بشر علیه داعش در این کشور مبارزه علیه بوکوحرام. پس از آن ما لغو حمل و نقل از حمله هلیکوپتر حتی اگر این قرارداد قبلا امضا شده است. همان سال نیجریه به منظور قرار داده شده و دریافت شش Mi-35M مبارزه با هلیکوپتر از روسیه است.

مصر یک مورد مشابه. پس از یک کودتای نظامی در سال 2013 در ایالات متحده آغاز شده برش کمک های نظامی و تامین سلاح به این کشور است. این چپ روسیه (همراه با فرانسه یکی دیگر از پیشرو صادر کننده اسلحه) با باز فرصت این کشور به سرعت تشدید انتقالات تسلیحات به مصر است. از سال 2009 تا 2018 روسیه اختصاص 31 درصد از مصر واردات عمده سلاح.

با توجه به Kuimova اسلحه معاملات با روسیه به طور کلی رفتن سریع. اگر یک کشور خاص نیاز به سلاح حق دور و روسیه به آنها روسیه قادر خواهد بود به عرضه است. آنچه نیز نقش خود را به نفع عدم فشار از محلی گروه های جامعه مدنی برای پیگیری فروش سلاح. دفاع روسیه و صنعت مخفی است; قانون ملزم می کند شرکت برای گزارش صادرات اسلحه مانند و معمولا این اطلاعات می افتد تحت دولت پنهان کاری ، به طور کلی فقدان اطلاعات و شفافیت ایجاد کرده است یک وضعیت که در آن گروه های جامعه مدنی برای نظارت بر تجارت اسلحه به سادگی وجود ندارد.

South Sudanese President Salva Kiir Mayardit (l.) and Russian President Putin (Getty Images/AFP/Pool/S. Chirikov)

سودان جنوبی رئیس جمهوری Salva Kiir Mayardit (l.) دیدار رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در روسیه در اجلاس سران آفریقا در سال 2019

رقابت برای روسیه ؟ رشد بالقوه از سلاح های چینی

در حال حاضر روسیه به نظر می رسد امن در بازارهای اسلحه در آفریقا است. کارشناسان پتانسیل چین برای تبدیل شدن به یک بازیکن بزرگتر برای تامین سلاح در آفریقا است. در حال حاضر چین حساب برای 13 درصد از صادرات اسلحه به این قاره است.

"چین به بهبود کیفیت و کمیت آنچه در آن به فروش می رساند. آنها همچنین انجام مهندسی معکوس سلاح های روسی. پس از 2014 روسیه مشترک حساس نظامی و فناوری به عنوان بخشی از روند رو به رشد روابط با چین" Stronski گفت.

Kuimova می افزاید که امروز چین قادر به تولید و ارائه انواع اسلحه. "چین به طور کلی در حال رشد به عنوان یک صادر کننده اسلحه را نشان می دهد و الگوهای مشابه به روسیه در راه دادن سلاح های با کمتر از شرایط سیاسی" او توضیح داد.

محقق Filatova نمی بیند چین به عنوان یک تهدید به اسلحه در آفریقا با این حال در نظر او اصلی ترین رقبا برای اسلحه باقی خواهد ماند همان: آمریکا و فرانسه است. او تعریف می کند چین علاقه در آفریقا که عمدتا اقتصادی و می گوید که "روسیه رقابت در آفریقا در این راستا در حال حاضر از دست رفته" — از آنجا که از لحاظ اقتصادی روسیه است که قادر به ارائه آنچه در چین می. مسکو به جای تمرکز بر منابع طبیعی صادرات و قفل کردن اسلحه می پردازد. برای اسلحه وارد سوئیچینگ به دیگر تولید کنندگان پر هزینه است بنابراین احتمال بالا است که روسیه می تواند اطمینان از معاملات جدید با آن سلاح خریداران خوبی به آینده.



tinyurlis.gdu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب