یوسف (پیامبر) - ویکی شیعه

دکتر معالج یوسف حجت استاد دانشکده مهندسی مکانیک کالج تربیت استاد است. کارشکنی و نیرنگ شما بزرگ است. خداوند نیز

توسط NEWSCENTERALS در 7 فروردین 1401
دکتر معالج یوسف حجت استاد دانشکده مهندسی مکانیک کالج تربیت استاد است. کارشکنی و نیرنگ شما بزرگ است. خداوند نیز شما را بر من مسلط کرد تا همین درس را بیاموزم که به غیر او - حتی به برادران - تکیه مهاجرت یوسف اسدی نکنم. برادران دروغگو از این نکته بیخبر بودند که لااقل پیراهن یوسف را از تعدادی حوزه‌ پاره کنند، تا دلیل حمله گرگ باشد، آنها بلوز برادر را که درست و تندرست از تن او به درآورده بودند خون کثیف کرده نزد پدر آوردند، پدر هوشیار و پرتجربه همین که چشمش بر آن تیشرت افتاد، کلیه چیز را فهمید و گفت : شما لاف می گویید «بلکه هوس های نفسانی شما همین فعالیت را در نظرتان جلوه داد». باید اعتنا داشت که هر یک‌سری پیامبران در مرتبه تام «مُخلَصین» قرار دارند، ولی این صفت انحصاری پیامبران و معصومان:نیست، زیرا حیاتی دقت به قسم ابلیس که گفت: همه را گمراه می‌کنم مگر بندگان «مخلَص» تو را (ص/83)، آن وقت دیگر نیکی سلمانی را منش نجات می باشد و نه ابوذری را؛ نه زینبی را و نیکی ابوالفضلی را. و چون بار ایشان را مى بندد، استکان سلطنتى را در خرجین بنیامین مى گذارد بعد جارزنى جار مى زند که: اى کاروانیان! به این معنی که آیه را آن گونه مفهوم میکنند که گویا نثار و تأخیری در آن صورت گرفته است؛ و تقدیر آیه چنین بوده است: «و لقد همّت به و لولا أن رأی استدلال ربّه لهّم بها». تفاوت دیگر اینکه برپایه گزارش قرآن، برادران یوسف خواهش کردند یعقوب او را همراهشان به صحرا بفرستد، اما در گزارش تورات خود یعقوب از یوسف میخواهد دنبال برادرانش به صحرا برود تا ببیند آن‌ها و گوسفندان تندرست میباشند یا این که خیر؟ چنانکه در معنا عامل گذشت، برخی از تفاسیر اهل سنّت و گاه تفاسیری از شیعه مهم نسبت دادن به روایات و داستانهایی، خواسته از «رؤیت ادله الهی» را ظاهر شدن اشباح یا تابلوهای اخطار در علیه چشمان حضرت یوسف(ع)دانستهاند که جای شک وتردید اکثری دارد. حال اساسی توجه به توضیحی که دیتا شد و تعریف ها ششگانهای که از «همّ» آورده شد، در همین آیه «همّ» با معنی «عزم و تصمیم جدی توأم اهمیت اقدامات اولیه» سازش نشان میدهد؛ چون کارهای مقدماتی زلیخا حاکی از عزم و تصمیم جدی او بر کامجویی از یوسف بوده است، و در حضرت یوسف(ع)هم به به عبارتی مضمون‌ بود در صورتی که عزمی از او چشم می شد و تسلیم درخواست زلیخا میگردید؛ در حالی که استدلال خداوند در آن شرایط دارای یاریش نموده و او را از هر مدل مبادرت سوئی رهایی بخشیده است؛ و در سرانجام «همّ» یوسف اتفاق نیفتاده است. طبرسی، 5و6/434؛ طباطبایی، 21/214و224) همین تقدیر و همین معنا در اصل یعنی جلو افتادن پاسخ «لولا» (از ادوات شرط) در متن؛ ولی مفسران به تبعیت از نحویان، همه نیز نظرند که پاسخ «لولا» مقدم بر آن نمیشود؛ و در صورتی که در همین آیه و بعضی از آیه‌ها دیگر جواب «لولا» چشم نمیشود، پاسخ آن تقدیری است، چنان که در بالا گفته شد. وقتی که شما این نوشته را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه مهم رزومه یوسف اسدی بیمه وب تارنما خویش باشید.
آخرین مطالب