اتیوپی و مصر و سودان موافقت برای به تعویق انداختن پر نیل سد

مصر و سودان و اتیوپی موافقت کرده اند که اتیوپی را به تاخیر می اندازد پر کردن آن سد روی نیل آبی و مذاکره برای پ

توسط NEWSCENTERALS در 7 تیر 1399

مصر و سودان و اتیوپی موافقت کرده اند که اتیوپی را به تاخیر می اندازد پر کردن آن سد روی نیل آبی و مذاکره برای پایان دادن به اختلاف است. این حرکت پس از هفته ها از افزایش تنش میان ترس از جنگ باز.

رهبران مصر سودان و اتیوپی موافقت کرده اند که در آدیس آبابا را به تاخیر می اندازد پر کردن آن سد روی نیل آبی تا زمانی که این سه کشور درباره یک توافق در استفاده از رودخانه آب های مصر و سودان دولت گفت: در روز جمعه.

اعلام می آید به عنوان یک جزئی تاخیر پس از هفته ها از افزایش تنش بین اتیوپی که قبلا تحت فشار قرار دادند به شروع به پر کردن آن با چند میلیارد دلار گراند رنسانس اتیوپی سد در ماه جولای و پایین دست کشورهای مصر و سودان است.

هر دو کشور مصر و سودان تا به حال به دادگاه تجدید نظر به شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته به دخالت در چند دهه اختلاف است.

"از نظر قانونی الزام آور توافق نهایی برای همه احزاب تاکید بر پیشگیری از هر گونه یک طرفه حرکت می کند از جمله پر کردن از سد فرستاده خواهد شد در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد را در نظر بگیرید و آن را در آن جلسه بحث رنسانس سد شماره دوشنبه آینده" دفتر رئیس جمهور مصر Abdel-Fattah ال-Sissi گفت: در روز جمعه.

سودان نخست وزیر Abdalla Hamdok نیز با صدور بیانیه ای گفت: "این بوده است که توافق سد پر به تعویق خواهد افتاد تا زمانی که توافق رسیده است." دفتر او گفت که کمیته های فنی برای هر سه کشور خواهد شروع مذاکرات با هدف رسیدن به یک معامله در عرض دو هفته.

"سودان یکی از بزرگترین ذینفع از سد و همچنین یکی از بزرگترین بازندگان اگر خطرات کاهش و در نتیجه آن خواستار مصر و اتیوپی به قریب الوقوع ضرورت ... از پیدا کردن یک راه حل" Hamdok گفت.

بیشتر بخوانید: پنج راه مگا سدها آسیب به محیط زیست

این اظهارات از دو رهبر اعلام دستیابی به موفقیت در آمد و پس از اضطراری مجازی در اجلاس سران اتحادیه آفریقا به ریاست جمهوری آفریقای سیریل Ramaphosa.

در حالی که وجود دارد هیچ پاسخ فوری از اتیوپی نخست وزیر Abiy احمد در توییتر به تشریح بحث و گفتگو در مورد سد به عنوان "پربار."

اتیوپی شده است صوتی در مورد اهداف خود را از پر کردن سد که آن را می گوید بسیار مهم است و به آن برق و توسعه نیاز دارد. آن را می گوید به 4 میلیارد دلار (€4.57 میلیارد دلار) پروژه برق آبی را یک ظرفیت نصب شده از 6,450 مگاوات و کمک به میلیون ها نفر از فقر.

مصر از سوی دیگر متکی به نیل برای 97 درصد از آن آب شیرین نیاز دارد. آن را می گوید سد برش می تواند آن تامین آب و تاثیر مخربی بر جمعیت آن است. سودان هم بستگی به نیل برای آب و دارای نقش کلیدی در آوردن دو طرف با هم.

هر دو کشور مصر و اتیوپی اشاره کرده اند در نظر گرفتن اقدام نظامی برای حفاظت از منافع خود را بالا بردن و ترس از جنگ باز.

adi/dr (AFP, AP, Reuters)

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن