دیدار با 13 افسران بودند که نیروی دریایی جکی رابینسون

جیمز مو به خانه به تنهایی در خود متواضع خانه سه طبقه در Hollis یک بخش از کوئینز در شهر نیویورک که تلفن زنگ زد.

توسط NEWSCENTERALS در 4 خرداد 1399

جیمز مو به خانه به تنهایی در خود متواضع خانه سه طبقه در Hollis یک بخش از کوئینز در شهر نیویورک که تلفن زنگ زد. او در پاسخ به حرکت کمی بیشتر کمرویی از او یک بار بود. سن به سرقت برده بود و چابکی خود را و زمان گرفته بود بهار از گام خود را. آهسته توسط یک سه گانه دور زدن مو فقط خجالتی از شصت و هفتمین سالگرد تولد دیگر ورزشکار از جوانان خود را و نه مرد قدرتمند از نخست خود را. او بازنشسته مددکار اجتماعی در هوای گرگ و میش از زندگی کاملا خاص و چه برای انجام با خود در حال حاضر که او دیگر کار می کند.

مو تلفن را برداشت. او در انتهای دیگر خط تماس از کار و صحبت کردن با برخی از ضرورت.

نگاهی به روزنامه جیمز مو جونیور گفت.

مو برداشت یک کپی از نیویورک تایمز و, به آموزش, به, تبدیل به صفحه: a18. "8 از اول نیروی دریایی سیاه و سفید افسران برگزاری مراسم در دریا" تیتر بخوانید. مو نگاه از تیتر برای عکس. او به رسمیت شناخته شده ، آن را متعلق به Syl سفید, یک مرد او تا به حال دیده نشده در نزدیک به چهل سال است.

"نیروی دریایی ایالات متحده به ارمغان آورد آنها را به دریا امروز" اولین حکم خواندن توصیف مراسم در USS Kidd در سواحل ویرجینیا "هشت بازمانده اعضای طلایی 13."

"من شما را سر در گم می شود," مو گفت: چشمان خود را darting بیش از کلمات را دوباره و دوباره تا مطمئن شوید که او تا به حال ساخته شده است یک اشتباه است. "من می دانم که من هنوز زنده است."

مو باریکش خود را فقط تا مطمئن شوید.

"من می دانم که لعنت خب من هنوز زنده هستم," او گفت: دوباره پس از گذشت این همه مهم لامسه آزمون. "چرا من وجود دارد؟"

مو گرفته نیروی دریایی هوش و گفت: آنها در مورد بار مقاله.

"من با آنها نیست," او گفت: "اما من عضو طلایی سیزده."

"چی ؟" آمد befuddled پاسخ.

"آره من عضو طلایی سیزده."

"شما مطمئن هستید؟"

آره مو مطمئن بود.

نیروی دریایی در زمان مو نام و آدرس و به او گفت صبر کنید توسط تلفن. مو به او گفته شد انتظار در خانه است که تا به حال ارائه یک پایه برای او و همسرش به افزایش سه فرزند. بچه ها رشد کرده بود نقل مکان کرد و شروع به زندگی خود را. مو و همسر خود طلاق گرفته بود.

مو به تازگی درگیر شدن با کلیسا, شرکت خدمات بیشتر و خواندن کتاب مقدس. او در حال تبدیل شدن بیشتر و معنوی خود را در سال های بعد هر چند او هنوز تصمیم دقیقا چگونه او را صرف بازنشستگی خود را. بنابراین در این ویژه صبح امروز (یکشنبه) در سال 1982 در حال انتظار برای نیروی دریایی به عقب بر گردیم به او هیچ مشکل بود و او تا به حال مقدار زیادی از زمان برای صحبت کردن در زمانی که آنها را—که خوب بود چرا که بیش از چند دقیقه موهای دریافت بیش از بیست و تماس های تلفنی از ستاد نیروی دریایی به عنوان یک مقام رسمی پس از دیگری پرسید: نام او تولد خود را که در آن خدمت کرده و خیلی بیشتر.

من جیمز ادوارد مو, او به آنها گفت و توضیح داد که او داوطلب خدمت سربازی در سال 1942 و با حضور بوت آموزش و quartermaster مدرسه در دریاچه های بزرگ آموزش نیروی دریایی ایستگاه در ایالت ایلینوی است. او در یک tugboat مستقر در بروکلین نیروی دریایی حیاط تا اوایل سال 1944 زمانی که او انتخاب شده بود که یکی از اولین مردان سیاه و سفید به حضور افسر نامزد مدرسه یک سری دوره های آموزشی در دریاچه های بزرگ است که برای همیشه لطفا برای تغییر نیروی دریایی است.

در این سال 75هفتم سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و جنگ از ایوو جیما و Guadalcanal هستند متصل به حافظه ملی است. اما یکی از نیروی دریایی را از مهم ترین جنگ صورت گرفت فقط در شمال شیکاگو هنگامی که مو و همکارانش شکست یکی از نیروی دریایی مقاوم رنگ موانع برای تبدیل شدن به اولین آمریکایی آفریقایی ensigns اولین سیاه و سفید مردان به پوشیدن نیروی دریایی طلا. داستان خود را تا حد زیادی فراموش شده است و حتی به عنوان درس آن را می گوید در حال حاضر مورد نیاز بیشتر از همیشه. این روز یادبود که ما را دوباره به صورت ملی محاکمه آن است که ارزش بازبینی طلایی سیزده میراث و قدردانی از چه به ظاهر عادی مردان غلبه طولانی ترین شانس برای سرنگونی قرن از به اصطلاح عقل و اثبات یک بار دیگر که افتخار و توانایی می دانم که هیچ رنگ و خط.

این مردان مورد مطالعه سخت تر در طول سه ماه از آموزش از آنها تا به حال در زندگی خود تسلط در هفته چه بیشتر سال را صرف یادگیری است. آنها قرار بود در تخت خواب در 10:30 اما به خوبی گذشته که ساعت آنها نشسته با هم در حمام, چراغ قوه در دست مطالعه درس از روز گذشته و آماده شدن برای روز های آینده. آنها رویشان ورق بر روی ویندوز به طوری که هیچ کس خارج خواهد متوجه نور است. هنگامی که آن را بیش از آنها فارغ التحصیل شده و با بالاترین درجه نقطه متوسط هر کلاس در نیروی دریایی تاریخ است.

مو به یاد آن روز در اوایل سال 1944 و تعجب که چگونه نیروی دریایی را فراموش کرده بود در مورد او. آن را تبدیل به یک روحانی مخلوط کردن. جیمز مو وارد شده بود و نیروی دریایی به عنوان جیمز خرگوش در مشاوره کارفرمایان خود را در دهه 1930 که فکر عادلانه مرد جوان ممکن است فرصتی برای پاس سفید اگر او املای نام خود را به راه دیگر سفید مردمی املای آن است. در طول سال مو واگردانی املا اما هرگز مطلع نیروی دریایی است. هنگامی که جیمز خرگوش می تواند یافت نمی شود نیروی دریایی به عهده گرفت او مرده بود.

در نهایت یک کاپیتان رو در خط. "شما James مو شما نیست؟"

"من قطعا هستم" مو پاسخ داد.

"شما می توانید سفر؟" "

اوه آره, آره, من قادر به سفر."

"می تواند شما را آماده و در سه ساعت چرا که ما باید کسی وجود دارد برای شما انتخاب کنید؟"

مو, منتظر, تعجب

مو رانده شد به فرودگاه لاگاردیا به نام برای شهردار عزیز که چراغ شهر نیویورک در طول روز هنگامی که مو های گشت و حفاظت سواحل آن است. او پرواز جنوب به نورفولک ویرجینیا یک محل یک بار به عنوان مراجعه کننده", سراخ کون, از, ایجاد," از آنجا که پس از آن خصمانه نسبت به مردان سیاه و سفید. نیروی دریایی اجاره ای او در یک اتاق متل و به او گفتم به بقیه چون فردا خواهد بود یک روز بزرگ است.

صبح روز بعد مو سوار یک هلیکوپتر در نورفولک ایستگاه هوایی نیروی دریایی و پرواز بیست مایل به دریا فرود بر روی عرشه ناو یو اس اس کید یک ناوشکن موشک هدایت شونده.

مو پریدم کردن هلیکوپتر احساس با هوش و جوان است. او به اطراف نگاه برای کاپیتان مایل به درخواست مجوز برای آمدن روی فقط به عنوان او تا به حال آموزش داده شده است را فراموش چهل سال قبل است. اما مو نمی تواند به کاپیتان خود old Navy افراد آغاز شده pummeling او با سپاس و پشت سیلی و آغوش.

دالتون Baugh, فرانک Sublett جان ریگان, سام بارنز جورج کوپر گراهام مارتین Syl سفید و جسی تاکستان تا به حال نه دیده مو پس از پایان جنگ. آنها مسن چاق و balder از مو یاد می شود اما در اینجا بر روی کشتی در این لحظه آنها جوان بودند دوباره.

"اواخر 70s, یک دهه پس از جنبش حقوق مدنی, نیروی دریایی آماده بود تا به آنها نشان دهد."

آنها kidded مو برای از دست رفته چند reunions که آغاز شده بود در سال 1977 و شوخی که شاید او شده بود نما به عنوان یک مرد سفید پوست در تمام این سالها تنها به دوباره پیوستن به مسابقه زمانی که مراسم خاص و درمان آغاز شد. روی عرشه کشتی در حال حاضر نه اعضای باقی مانده بودند در خدمت ناهار با ملوانان در حالی که USS Kidd تنها آفریقایی افسر ستوان (کاربر درجه) بروس مارتین ایستاده بود در ترس از این مردان—جکی رابینسون ها از نیروی دریایی است.

"من پمپ به این بچه ها اینجا" ستوان مارتین گفت: یک خبرنگار. "این بچه ها در را باز کرد برای ما و اگر آنها تا به حال آن را نمی ممکن است یکی دیگر از 50 سال قبل نیروی دریایی رو سیاه کردند."

برای بیش از سه دهه این مردان که تا به حال شکسته یکی از مهمترین و مقاوم به رنگ موانع در نیروی دریایی بودند و تنها به عنوان شناخته شده "کسانی که Negro افسران" یا بعد از آن به عنوان "کسانی که سیاه افسران."

اما دنیس نلسون تنها عضو طلایی سیزده به ایجاد یک حرفه ای از نیروی دریایی هرگز متوقف هل دادن برای شناخت بیشتر و در اواخر دهه 1970 یک دهه پس از جنبش حقوق مدنی بود برای همیشه لطفا برای تغییر این وضعیت از مردم در ایالات متحده نیروی دریایی که به تازگی افتخار از موفقیت خود و آماده است تا به آنها نشان دهد. بازمانده افسران شرکت به عنوان نماد نژادی, ادغام, از, پیشرفت, غرور و افتخار.

اولین مراسم که در زمان دو سال به طرح برگزار شد در برکلی کالیفرنیا در سال 1977.

کاپیتان ادوارد Sechrest یک کهنه سرباز جنگ ویتنام بود که اختصاص داده شده به نیروی دریایی استخدام فرماندهی ابداع اصطلاح "طلایی سیزده" یک بیت از هوش روابط عمومی است که به گروهی جاذب مستعار نیروی دریایی می تواند با استفاده از مشتری جلب کردن دستاوردهای خود را.

وجود دارد نه کسانی که جمع شده بودند که بعد به علامت چه چیزی آنها انجام شده بود در 33 سال زودتر و به یاد داشته باشید خود را ترک رفقا.

آن بود که در اولین مراسم که میراث طلایی سیزده به تمرکز برای این مردان است. جان ریگان یکی از اعضای گروه که خود را از دست داد 20 ساله در ویتنام تا به حال هرگز دیده می شود بیش از یک تعداد انگشت شماری از افسران در همان اتاق در هم در برکلی او را دیدم ده ها تن از چهره های سیاه و سفید—lieutenants, کاپیتان حتی یک دریاسالار.

"به عنوان مردان شروع به تصویب داستان خود را پژمرده از ترین خاطرات مردم."

ریگان نبود نوع انسان تا خود را بیش از حد جدی است, اما در آن روز او منعکس شده که در تمام طلایی سیزده انجام شده بود به عنوان دیگر افسران نیروی دریایی سیاه و سفید راه می رفت به پرداخت خود را احترام و سلام این trailblazers.

"ما آن را مدیون همه شما" یکی پس از آینده گفت. "اگر آن را به حال شده است برای شما بچه ها ما اینجا نبودیم."

ریگان فقط ایستاده بود—به عنوان وحشت زده به عنوان او می خواهم تا به حال در زندگی خود را.

نلسون استفاده می شود به مناسبت اولین مراسم به تشویق جفت خود را برای ترویج نیروی دریایی در جوامع است. او به آنها گفت که بسیاری از مردان سیاه وارد نیروی دریایی, بیشتر از مردان سیاه و سفید را از طریق صفوف افزایش.

آنها تا به حال یک ماموریت او به آنها گفت.

طلایی سیزده جواب داد: کشور خود تماس بگیرید و یک بار دیگر.

تمام شد اعضای نیروی دریایی استخدام منطقه مشورتی کمیته در جوامع خود. Baugh فعال بود در بوستون. سام بارنز مشغول به کار در اطراف واشنگتن دی سی کوپر رئيس جمهور از نیروی دریایی لیگ در دیتون اوهایو.

و آنها نه تنها علاقه مند به پیشبرد آمریکایی های آفریقایی تبار. آنها جشن زنان دستاوردهای بیش از حد. و در زمانی که بسیاری در ایالات متحده به ویژه مردان مسن نگاه نگران این ایده از ملوانان کوپر و سفید گفت: مخاطبان است که یک فرد گرایش جنسی را بدون تاثیر بر بهره وری نیروی دریایی و نه آن را مانع روحیه یا نبرد آمادگی. آنها swatted دور همان استدلال است که یک بار استفاده می شود به نگه داشتن آنها را از خدمات. "از آنجایی که ما تا به حال یک نیروی دریایی بوده است وجود دارد همجنسگرایان در نیروی دریایی و آن را خراب نکرده است که نیروی دریایی" کوپر گفت NPR نیل کانن نزدیک به دو دهه قبل از همجنسگرایان ملوانان می تواند در خدمت آشکارا. "همجنسگرایان در هر جنبه ای از این جامعه و با آنها کار به طور موثر," او گفت:. "آنها کار درست مثل هر کس دیگری. آنها فقط به عنوان به خوبی به عنوان زنان انجام آنها کار فقط به عنوان به خوبی به عنوان سیاه پوستان انجام دهد. این بخشی از زندگی امروز در جامعه ما, و ما باید آن را قبول و پیدا کردن راه هایی برای زندگی با آن است."

این reunions ادامه داد: هر سال همیشه اسپانسر شده از طرف نیروی دریایی استخدام فرماندهی. دوم شد و در New Orleans سپس اورلاندو و سپس واشنگتن و سپس بوستون ،

اما همانطور که مردان شروع به تصویب داستان خود را پژمرده از ترین خاطرات مردم.

وجود دارد خواهد بود مختصر ذکر شده در مقالات محلی در طول ماه تاریخ سیاه. محلی تنوع جایزه به نام جورج کوپر در سال 2005. ایندیاناپولیس پارک بود به نام گراهام مارتین در سال 2011. و در سال 2008 نیروی دریایی افسر مطبوعات به رئيس جمهور منتخب باراک اوباما یک کپی از پل Stillwell را طلایی سیزده تاریخ شفاهی.

"واقعیت این است که من یکی از اولین این است که تنها یک آمار, آمار و من خسته."

نیروی دریایی با استفاده از حافظه از این سیزده مامور پلیس به جذب جوان آفریقایی آمریکایی ها و به طور پیوسته افزایش یافته است, درصد از افسران. اما هفتاد و پنج سال پس از طلایی سیزده راه اندازی شد, اگر چه آمریکایی های آفریقایی تبار ساخته شده تا 19 درصد از نیروی داوطلب خدمت سربازی تنها 7 درصد از افسران سیاه پوست بودند. همانطور که از ژانویه 2019 وجود دارد 54,151 افسران در نیروی دریایی ایالات متحده; 42,376 شد سفید و 3,916 بودند ،

و اشاره طلایی سیزده باقی ماند و چند دور بین.

سه سال قبل از مرگش در Syl سفید خواسته بود تاریخ ساز جامعه به ارائه برخی از خاطرات از زمان خود را در نیروی دریایی چرا که "بسیاری از مردم می دانند از این داستان است."

یک نگاه از زنگ آمد بیش از سفید هشتاد و شش ساله ای چهره. "آنها نمی?" او گفت: بالا بردن خود و ابرو در ناباوری. "من فکر می کردم همه آن را می دانستند."

پانزده سال بعد, سفید, دختر, مرلین اعتراف کرد که او نمی دانید که بسیار در مورد آنچه پدرش انجام داده بود. او صحبت های زیادی در مورد جنگ و یا موانع او را شکست.

رجینالد گودوین را نمی دانم یا نه.

نه جیمز مو جونیور که گفت پدرش صحبت بسیار کمی در مورد وقت خود را در نیروی دریایی است. مو پدر هرگز اجازه به پسرش که او بخشی از یک گروه خاص. او نمی باید هر پلاک در دیوار و یا یادگاری نمایش داده می شود. این فقط چیزی است که او انجام داده بود زمانی که او جوان بود.

حتی همسران خود را می دانستم که کمی از دستاوردهای خود را. Willimeta ریگان, لورن Baugh و سوزان لوپز-Sublett همه آنها ازدواج شوهران خود را در دهه های پس از جنگ نمی دانید که بسیار در مورد آن سال ها.

لوپز-Sublett گفت شوهرش فقط فکر نمی کنم "بچه ها این روزها" خواهد بود علاقه مند در آنچه که او انجام داده بود یک عمر پیش. او می خواهم او کسی را دست انداختن و می گویند که چگونه بسیاری از چیزهایی که در این جهان وجود دارد در سمت چپ برای اولین بار از, اما او حاضر به لاف زدن در مورد جای خود را در تاریخ است.

"هیچ کس نمی خواست به افتخار آنها هیچ کس اذعان کرد موفقیت خود را."

سام بارنز بیست و دو سال از پدر اولگا مطالعه در کتابخانه در دانشگاه تنسی ناکسویل وقتی که بی حوصله و با کلمات خود او تصمیم گرفت به یک استراحت از کار بر روی یک کاغذ و مطالعه کردن به تازگی ایجاد شده آمریکایی آفریقایی مطالعات بخش است. او زد انگشتان خود را در سراسر اتصالات از کتاب ها در قفسه. شانس او کشیده کردن یک کتاب در سیاه پوستان در ارتش بود و بیکار thumbing از طریق صفحات آن زمانی که او در سراسر یک عکس از سیزده مردان ایستاده در نیروی دریایی لباس. زیرنویس گفت: این برای اولین بار, سیاه, افسران. در ردیف جلو نگاه خیلی افتضاح مثل پدرش. او خیلی هیجان زده است که او نمی تواند صبر کنید برای آسانسور و پیچ پایین چهار پرواز از مراحل پرداخت تلفن در طبقه اول.

"پدر من برگزاری این کتاب است. شما یکی از اولین نژادهای سفارش در نیروی دریایی ایالات متحده?"

"بله" او matter-of-factly پاسخ داد. "چرا شما به من بگویید ؟ اولگا خواسته incredulously.

"خوب بسیاری از مردم از مبارزه در جنگ است."

دالتون Baugh به طور مشابه در نظر گرفته شده جای خود را در تاریخ به عنوان اتفاقی.

"اگر من تا به حال نشده است انتخاب شده به همان اندازه واجد شرایط مرد سیاه را انجام داده اند همان چیزی که به عنوان من" MIT فارغ التحصیل گفت: در گروه اول مراسم. "او نشان داده اند همان مهارت است. واقعیت این است که من یکی از اولین این است که تنها یک آمار و آمار من خسته."

Baugh درگذشت سال جدید را سال 1985 دو سال قبل از مصرف مرکز در دریاچه های بزرگ آموزش نیروی دریایی ایستگاه به نام به افتخار طلایی سیزده. به این روز بزرگ قاب عکس از کشور اولین سیزده سیاه افسران استقبال تازه چکمه زمانی که آنها می رسند برای آموزش های پایه.

"این جالب است ما در حال اختصاص این ساختمان در نام خود را" معاون دریاسالار Samuel L. شدت گفت: در این مراسم در سال 1987. "برای شما وجود نداشت مراسم فارغ التحصیلی هیچ افسران امتیازات."

لورن Baugh با حضور در اين مراسم در دریاچه های بزرگ در او جا. او خیلی افتخار را شامل می شود در میان کسانی که مردان بزرگ, او گفت:, بعد, به عنوان او به یاد چگونه با الهام از او به شنیدن داستان خود را. شوهرش به او گفت: هرگز صحبت های زیادی در مورد جنگ. اما در آن reunions او شنیده بود خود را محاکمه و travails چگونه آنها می دانستند که آنها می باید دو بار به عنوان خوب به دریافت نصف است.

"درست است که با سیاه ترین قوم" Baugh گفت. "ما می دانیم که ما باید بهتر از هر کس دیگری چرا که آنها در حال رفتن به سعی کنید خود را damndest به نگه داشتن ما."

او درک باند مردان مشترک است. آن را به حال عمق و ماده است. او می تواند احساس آن را در حضور خود را. آنها از زمان دیگر هنگامی که هیچ کس به فکر خیلی از انکار آمریکایی های آفریقایی تبار کرامت و یا امرار معاش زمانی که مردان سیاه و سفید می تواند ناپدید می شوند و یا کشته شوند پشت سر گذاشتن تنها یک جامعه بیش از حد ترس برای زندگی خود را به هر گونه سوال بپرسید. "آنها تا به حال به ارائه برای هر یک از دیگر به دلیل سیاهی," او گفت:. "آنها می دانستند که آنها فقط می خواهم برای زنده ماندن اگر آنها تا به حال شدهاست."

او ضررى است که اغلب گفت که دو امتیاز بالا از عمر خود را پذیرفته به مدرسه مهندسی در دانشگاه فنی ماساچوست و درآمد خود را در نیروی دریایی کمیسیون. زمانی که او اعلام کرد به مردمی در Crossett کوچک آرکانزاس شهر محل تولد خود را که جاه طلبی خود را به شرکت مشهور ماساچوست آنها را تکان داد سر خود را ژولیده و کمی متاسفم برای این جوان خیال باف. آنها پرسید: "چگونه شما همیشه رفتن به انجام این کار؟" زمانی که او بعد از بازگشت پوشیدن یک افسر نیروی دریایی را یونیفرم, آنها را متوقف پرسیدن چنین سوال. همه آنها قابل درک است که دالتون لوئیس Baugh می تواند انجام آنچه او مورد نظر است.

حیف شد که شوهر او را دیدم هرگز همان احترام و تحسین از مردان سفید پوست در نیروی دریایی است. لورن Baugh به یاد می آورد چگونه شوهر خود پشیمان است که وجود داشته است هیچ مراسمی به همین مناسبت خود را راه اندازی و چقدر تلخ او در مورد احساس ملوانان که عبور از خیابان برای جلوگیری از ستایش یک مرد سیاه و سفید.

"هیچ کس نمی خواست به افتخار آنها را" او گفت:. "هیچ کس اذعان کرد موفقیت خود را. هنگامی که شما در مورد آن فکر می کنم آن است که بسیار دلخراش است. شما فقط احساس می کنم خیلی بی احترامی و ن."

اما Baugh و دیگر اعضای طلایی سیزده تحمل آن همه به این دلیل بود که جهان از آنها آمد و به انجام در غیر این صورت می توانست از آن ساخته شده است که بسیار سخت تر برای تغییر جهان برای آن آمده است.

در یک پرسنل اتومبیل با مراجعه به خبرنگار رانده شدن از این مراسم به ضیافت ناهار در دریاچه های بزرگ در ماه ژوئن سال 1987 لورن Baugh فکر همه بود که تغییر در چهل و سه سال از شوهرش راه اندازی شده بود. از طریق شیشه جلو اتومبیل او می تواند دیدن نگهبانان در لباس کاملا فشرده, سفید, لباس, نوجوانان که نگاه به سختی به اندازه کافی به اجازه دهید به تنهایی مبارزه کنند. برای آنها جنگ جهانی دوم بود, تاریخ باستان. جنگ آنها تا به حال شنیده ام از ایوو جیما, نیمه راه, Guadalcanal—به مراتب متفاوت از جنگ برای احترام و سیاه افسران برپا بود. به عنوان او گذشت این xxx آماتور آنها هوشمندانه جامعی دست خود را به کلاه خود. کارکنان ماشین به معنای یک افسر در چشم بود.

"آه محبوب من Dalton," او گفت: آرام. "من فقط امیدوارم که خداوند خوب است که به شما اجازه دیدن تمام این. وجود دارد که به شما درود می فرستم هرگز."

گزیده ای و اقتباس از طلایی سیزده: چگونه مردان سیاه برنده حق پوشیدن نیروی دریایی طلا توسط دن C. گلدبرگ. کپی رایت سال 2020 است. گزیده ای با مجوز توسط چراغ را فشار دهید.



tinyurlis.gdu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن