New Orleans سوگوار از دست دادن الیس مارسیاس: 'ما همه فرزندان خود را'

من برای اولین بار ملاقات الیس مارسیاس یک شب در سال 1990 در دانشگاه نیواورلئان. نشسته در یک پیانو احاطه شده توس

توسط NEWSCENTERALS در 14 اردیبهشت 1399

من برای اولین بار ملاقات الیس مارسیاس یک شب در سال 1990 در دانشگاه نیواورلئان. نشسته در یک پیانو احاطه شده توسط یک کوارتت تازه مواجه نوازندگان او در بازی با همان نگرفته فضل هارمونیک حدت و ریتمیک رانندگی است که تا به حال ساخته شده او را متمایز رهبر گروه و پس از sideman 30 سال پیش از آن در زادگاه خود.

یکی پس از دیگری saxophonists, trumpeters و trombonists ها پا تا در یک نقطه به مرور جذب می کند اما فریب آمیزی روی حیله و تزویر زمین از ترکیب "12 را از آن" که شامل شد در اولین ضبط 1963 را میمون بازی پازل.

خیلی زود bassists شروع پله در bassists. طبل جایگزین طبل. نوازندگان نگه داشته به آینده همه جوان و دانش آموزان یا دانشجویان سابق به ظاهر از چوب. پس از نه بیش از حد طولانی الیس واگذار نیمکت پیانو و ایستاده بود کنار خود بیان متناوب بین استرن تحقیقات و تکان قدردانی. اسلحه خود را تا خورده بودند. آن را به عنوان اگر او تا به حال به سادگی تبدیل به یک کلید در یک سیستم جرقه زنی سوئیچ سازی از طریق یک سطح شیب دار بود و در حال حاضر لذت بردن از سوار شدن.

یک سال قبل از آن الیس تاسیس کرده بود جاز مطالعات برنامه اونو در جایی که او باقی مانده تا بازنشستگی خود از دانشگاه در سال 2000 capstone و انقلابی حرفه ای به عنوان مربی. سپس توسط الیس نیز شعلهور جرقه خود را ضبط حرفه ای که هرگز متوقف بود اما رشد پراکنده; فقط پس این اغلب درگیر بازی در کنار فرزند ارشد دو از او شش پسر گلی Wynton و نوازنده ساکسیفون برانفورد که هر دو زمانی سریع و گسترده ای محبوبیت رهبری یک غرور به اصطلاح "شیر جوان" خم در احیای موسیقی جاز, انرژی و زنده دلی. پوشش Wynton آلبوم زمان استاندارد, Vol. 3: قطعنامه عاشقانهمنتشر شده در اوایل همان سال (و تولید شده توسط یکی دیگر از پسر trombonist Delfeayo) نشان داد الیس نواختن پیانو و Wynton ایستاده در کنار او ترومپت استراحت پدر و مادر خود ساز. این دو با لبخند خوش از دست رفته در چه شبیه یک لحظه از موسیقی خیال یا تازه کشف یا هر دو.

وقتی که الیس مارسیاس درگذشت, در شب از 1 آوریل در 85 علت عوارض ناشی از COVID-19 در حال حاضر آغاز شده ادعا زندگی مهم موسیقی جاز در دیگر شهرستانها و کلیدی فرهنگ گرانبار در الیس' زادگاه: یک روز پیش, ترومپت والاس Roney معاصر از Wynton و Branford, مسح در اوایل توسط هیچ یک دیگر از مایلز دیویس و یک هفته زودتر رونالد Lewis, معشوق رقم یکشنبه دوم-خط رژه که تاسیس کرده بود پایین نهم بخش موزه اختصاص داده شده به بومی هلال احمر شهرستان سنت.

"الیس مارسیاس شد یک افسانه" نیواورلئان شهردار LaToya Cantrell در توییتر نوشت که بعد او درگذشت. "او نمونه اولیه از آنچه منظور ما هنگامی که ما صحبت در مورد New Orleans jazz."

بله و نه. الیس در واقع رسیدن به وضعیت افسانه ای در زادگاه خود—به عنوان یکی در یک خط طولانی از مشخص پیانیست و به عنوان یک مربی که به طور مستقیم تحت تاثیر این مشاغل نه تنها خود را فرزندان مشهور اما از دیگر وطنی ستاره که میرسد نسل از جمله ترومپت ترنس Blanchard, نوازنده ساکسیفون دونالد هریسون جونیور و پیانیست Harry Connick Jr., و جان Batiste. هنوز الیس نیز در ابتدا یک ناهنجاری در New Orleans مستقیم جلوتر موسیقی اختصاص داده شده به موسیقی جاز مدرن مشتق شده تا حد زیادی از bebop در یک شهرستان که بیشتر جوایز زودتر جاز سنت.

الیس یک کلید از شرکت کنندگان در یک خطر ناک اگر کوتاه اواسط 20th-century گل از bop مبتنی بر موسیقی جاز مدرن در زادگاه خود. شیوه ای که او پل است که سبکی تمایل با یک محبت عمیق برای زادگاه خود را با سنتهای بومی و با جاز کامل رفت و برگشت همراه با نام تجاری خاص از موسیقی در آموزش و پرورش بر اساس عنوان های زیادی را در فلسفه انسانی به عنوان در اصول فراتر ظاهری بخش. آن را به دنبال بیشتر در کل.

"من و پدر یک مرد فروتن با یک تغزلی صدا که اسیر روح مکان—New Orleans هلال احمر شهرستان های بزرگ, آسان, منحنی" Wynton نوشت: در وبلاگ آنلاین روز پس از الیس مرگ است. "او یک سنگ سرد مؤمن بدون عجیب سلیقه." الیس هم خیال و واقع گرا, مواضع او را دیدم که نه در مخالفت با.

در سال 2011 او به نام موقوفه ملی برای هنر موسیقی جاز کارشناسی ارشد (همراه با نوازنده پسران Wynton, Branford, Delfeayo و جیسون یک درامر و vibraphonist بود که الیس' مداوم موسیقی شریک برای پایان). اولین کلمات خود را از این تریبون با اشاره به افتخار ایستاده در کنار همکار آفرین "گذشته و گذشت" و اذعان نوازندگان که به تازگی درگذشت: پیانیست هنک جونز و بیلی تیلور خواننده ابی لینکلن و نوازنده ساکسیفون جیمز مودی.

الیس لوئیس مارسیاس جونیور متولد شد Nov. 14 سال 1934 در Gert شهر محله از نیواورلئان. در سال 1944, پدرش, الیس مارسیاس Sr. خریداری برخی از اموال در Jefferson Parish یک نزدیکی حومه و ساخته شده است یک متل مارسیاس عمارت—"یک محل برای افرادی که می دانستند در مورد آن چرا که در آن روز سیاه نمی تواند باقی بماند مرکز شهر" مارسیاس به من گفت. متل مهمانان شامل کشیش مارتین لوتر کینگ جونیور آینده دیوان عدالت ترگود مارشال و خوانندگان ری چارلز و اتا جیمز. الیس به طور خلاصه فرار یک باشگاه جاز, موسیقی, تالار, دختر محل.

به عنوان یک پسر الیس ساخته شده دوستان سریع با راجر Dickerson و هارولد Battiste. هر سه نفر به مقصد موسیقی مشاغل از تمایز است. "عشق ما از موسیقی چیزی است که ما را گرد هم آورده گفت:" Dickerson. "آن را نیز به ما کمک کرد تا فراتر از همه این مسائل در اطراف ما در آن زمان این تناقضات از تبعیض نژادی است." (پس از الیس' مرگ این بیانیه برانفورد مارسیاس ارسال شده به وب سایت خود را به پایان رسید و با این, نظر, پیامک خود, دوست, دانشگاه هاروارد قانون پروفسور دیوید ویلکینز: "ما می توانیم همه تعجب محض جسارت از یک مرد که به اعتقاد او می تواند آموزش خود را سیاه و پسران به عالی در جهان است که انکار کرد که بسیار امکان و سپس تماشای آنها را در رفتن به بازتعریف چه برتری به معنی برای همه زمان ها است.")

الیس بازی کلارینت و ساکسیفون در بوکر تی واشنگتن دبیرستان. شنیدن Dizzy Gillespie گروه در مدرسه در سالن اجتماعات است که اغلب به میزبانی بزرگ نام ستاره بود "یک زندگی در حال تغییر تجربه," او گفت:. "من می دانستم که آنچه من می خواستم برای تبدیل شدن به یک نوازنده جاز." به زودی الیس بازی ساکسیفون تنور و یا پیانو در کنسرت محلی گاهی اوقات در شب درجه حرارت هوا قطره قطره مسافرخانه جایی که او برای اولین بار شنیده نوازنده ساکسیفون تنور Nat Perrilliat که می تواند تبدیل به مهم همکار. "از آن پس در" الیس گفت: "من گیر برای پیانو."

"زمانی که من در حال رشد بود تا مردم بودند اخراج از مدرسه برای بازی موسیقی جاز."

الیس مارسیاس

پس از درآمد خود را آموزش موسیقی درجه از دیلرد دانشگاه الیس داوطلب خدمت سربازی در سپاه تفنگداران دریایی. او ملاقات دولورس فردیناند در یک Dinah Washington کنسرت. در سال 1959 آنها ازدواج کرده است. الیس تدریس به طور خلاصه در براوکس بریج لوئیزیانا پس از بازگشت به نیواورلئان با دولورس و رو به رشد خود را خانواده. (توسط 1965 آنها چهار پسر داشتند: Branford, Wynton الیس سوم و Delfeayo; Mboya و جیسون متولد شد در سال 1971 و سال 1977 بود.)

پرشور در مورد خود موسیقی الیس نیز کشیده شده به آموزش. "در ابتدا آن را کاملا عملی" او به من گفت. "مباحث به تنهایی نمی خواهد آن را قطع. من تا به حال دهان برای غذا." اما آن را تبدیل به یک تماس. او موسس معلم در نیواورلئان مرکز هنرهای خلاق (NOCCA) یک دبیرستان راه اندازی در دهه 70 با رقابتی امتحانات ابتدائی برای دانش آموزان است. او را ترک زادگاه خود در سال 1986 به یک موقعیت در دانشگاه ویرجینیا مشترک المنافع بازگشت به نیواورلئان دو سال بعد اغوا اونو موقعیت او تا زمان بازنشستگی.

"زمانی که من در حال رشد بود تا مردم بودند اخراج از مدرسه برای بازی جاز" الیس به من گفت. "در عین حال در اینجا من آموزش آن است. هنگامی که آنها در استخدام من تا به حال به شکل های چگونه من رفتن به انجام این کار ؟ من در حال گوش دادن به چیزی در این کودکان است."

الیس تدریس اصول (blues, فرم نوسانی ریتم و جمله) و در معرض دانش آموزان برای ضبط کلاسیک اما او نیز با تکیه به شدت در روش سقراطی, سوال بیش از پاسخگویی به چالش کشیدن دانش آموزان به "انجام کاری اطلاعات خود را."

"الیس تدریس راه دوک الینگتون رهبری یک گروه گفت:" Lolis اریک الی نویسنده-فیلمساز و سابق نیواورلئان بار جزئي نویس که به مطالعه در NOCCA. "او همچنین بسیار خاص در رویکرد خود را به هر دانش آموز. او تا به حال یک حس که شما آنچه شما از دست رفته بودند."

الیس به یک نوجوان ترنس بلانچارد ضبط شده توسط trumpeters مایلز دیویس و کلیفورد قهوه ای است. "من عینک آن را" بلانچارد "و من می دانستم که من تا به حال یافت آنچه را که الهام بخش من برای بقیه زندگی من است."

Clarinetist مایکل سفید که در حال حاضر دارای یک صندلی عطا خاویر در دانشگاه مورد مطالعه موضوع او در حال حاضر می آموزد آفریقایی آمریکایی موسیقی تحت الیس. "او می دانست تا آنجا که من می ترسم از او" دکتر سفید گفت. پس از آن موسیقی جزر و مد تبدیل شده بود و سنتی موسیقی کاهش یافته بود به نفع. "به زودی پس از ما به پایان رسید تا انجام با هم. من تو را دیدم او را تکان دادن سر خود را. من او را دوست ندارم ، اما او به من گفت: "شما به من خیره کردن. بیست سال پیش شما نمی تواند وجود داشته است—یک مرد جوان, بازی های سنتی, New Orleans jazz مانند آن به درستی. نگه داشتن آن را انجام می دهند.' فقط پس از آن من نیاز به آن است."

الیس تاثیر را به عنوان یک مربی نمی تواند اغراق آمیز باشد اما آن را نیز باید تحت الشعاع قرار دادن کار خود را به عنوان یک موسیقیدان است. به عنوان کار خود را آغاز کرد الیس مشغول به کار بود با یک cenacolo از نوازندگان ساخت تیز و موسیقی نوآورانه. وجود دارد الیس در سال 1958 با آشکار آتش سوزی در آمریکا جاز پنجگانه 2 بر بوگی زنده... 1958 (که پیدا نکردم انتشار تا سال 1992) به رهبری درامر اد بلکول. و در سال 1962 با بازی زرق و برق دار, concision به عنوان بخشی از ترومپت Nat Adderley را sextet این اعتبارات که مراجعه به او Perrilliat و درامر جیمز سیاه و سفید به عنوان "پایین-صفحه اصلی جدید ستاره از نیواورلئان."

الیس را برای اولین بار به عنوان یک رهبر 1963 را میمون بازی پازل, (درخواست صدور مجدد در دهه های بعد با آهنگ های اضافی به عنوان کلاسیک/الیس مارسیاس) یک پرچین بیانیه نه فقط برای الیس تسهیلات و شگرف موسیقی تفاهم با سیاه و سفید, اما همچنین مهم اوایل سالوو از مستقل AFO (همه برای یکی) برچسب ایجاد شده توسط دوست دوران کودکی خود را, هارولد Battiste. بسیار شبیه به شیکاگو Association for the Advancement of خلاق نوازندگان (AACM), AFO برجسته در ترکیب اصلی و به نمایندگی از جمعی احساس توانمندی در به چالش کشیدن لحظه ای برای موسیقی جاز.

"مهم ترین چیز در مورد پدر نیست که او حفر ما در موسیقی, موسیقی, موسیقی, اما بیشتر از آن او ساخته شده ما دیدن زندگی در یک راه خاص است."

برانفورد مارسیاس

پیانو بازتاب (1978) نمایش داده می شود که چگونه به عنوان راجر Dickerson به من گفت: "الیس کشف راه را برای صدای آکورد بود که اثر انگشت خود را بر روی آنها است." او در چرخش با اقتدار در نوازنده ساکسیفون Arnett کاب زنده در نیواورلئان (1980) و به جرأت پرماجرا بی بند و بار خاک در دوئت با نوازنده ساکسیفون Eddie Harris در بازگشت به خانه (1985). الیس مارسیاس پنجگانه پخش موسیقی از الیس مارسیاس (2018) به نمایش گذاشت و ستبری وسعت الیس در کتاب خود از ترکیب.

وجود دارد بسیاری از ارزش های ضبط شده در بین 19 از خود را در همه از جمله قابل توجه مراسم تجلیل از دوک الینگتون و تلونیوس مانک دیگران همراه بازیکنان برجسته و بیش از ده در همکاری با یک یا بیشتر از پسران او همه بیان آنچه در نیواورلئان پیانیست دیوید Torkanowsky تماس "یک شیوه نواختن پیانو است که عمیقا عاری از تظاهر و یا قبلی اش." "الیس' نام نمی آید تا به عنوان با نفوذ سبک همه که اغلب" گفت: پیانیست اتان Iverson که نوشته در موسیقی جاز به عنوان دانشمند به عنوان تحسین ضبط شده است. "به طور کلی او را بهتر شناخته شده برای موجد Wynton, Branford, Delfeayo و جیسون. اما الیس بود قطعا یک پیانیست جاز بدون شک."

الیس دستاوردهای شد ریشه در ارزش بیش از در خانواده بیش از جاه طلبی های شخصی. در سال 1990 قسمت از Mr. Rogers' Neighborhood, قبل از الیس انجام شده با یک گروه است که شامل Branford, Delfeayo. و جیسون فرد راجرز خواسته فرزندان خود را "من تعجب می کنم که چگونه شما احساس می کنید در مورد پدر خود را دادن به شما این موسیقی در حالی که شما در حال رشد بودند؟" برانفورد نمی از دست ضرب و شتم. "مهم ترین چیز در مورد پدر نیست که او حفر ما در موسیقی, موسیقی, موسیقی, اما بیشتر از آن او ساخته شده ما دیدن زندگی در یک راه خاص. او به ما یک چشم انداز خاصی در مورد چگونه ما قرار است برای حمل خودمان و چگونه ما باید افراد دیگر را ببینید. و آن را به حال تاثیر عمیقی بر آنچه ما بازی موسیقی."

من به دانستن الیس بهتر در حالی که گزارش در نیواورلئان پس از سال 2005 به سیل ناشی از levee نقض زیر طوفان کاترینا. نشسته در نوسان روی ایوان جلوی خود را در بالای شهر خانه و یا در مطالعه خود الیس بود که سخاوتمندانه با زمان خود مهربان در چشم انداز خود را, اما همچنین بی رحم از کسانی که trivialized یا عمدا نادیده گرفته و شهر را از مخمصه. او گفت: داستان در مورد, گفتن, رانندگی به کالیفرنیا با اد بلکول که به رهبری غرب را برای پیوستن به Ornette Coleman (مارسیاس عاشق آزادی است که موسیقی حتی اگر او را نمی شنوند "جایی در آن برای یک پیانو.") صحبت او با احترام اما همچنین روشن-چشم صراحت در مورد جایی که او تا به حال همیشه در زندگی, New Orleans, و در مورد چگونه ارزش بیش از حتی پول خواهد بازگرداندن محل پس از ویرانی مطلق. او به من گفت: "این شهر ساخته شده بود در یک hustle اما در حال حاضر فشار نمی خواهد کافی است." حق با او بود.

از این گذشته در ماه دسامبر زمانی که الیس داد تا جمعه شب فرفره او برگزار شد به برخی از 30 سال در امن و امان بندر باشگاه فرانسوی خیابان, او با استفاده از واکر به اطراف.

آخرین بار او انجام شده در عمومی در ماه مارس او به مرحله به بازی یکی از آهنگ "به من بگو" در این شرکت از سه نیواورلئان استاد طبل—Herlin رایلی, شانون پاول و پسرش جیسون—در الیس مارسیاس مرکز موسیقی که در سال 2011 تاسیس شد که قبلا آب گرفتگی-خارج قسمت فوقانی نهم بخش است. الیس شد و آزمایشی مورد این مرکز در ابتدا با توجه به اجرایی مدیر میشل Brierre. "او کمی ناراحت کننده با یک ساختمان به نام" او توضیح داد "و او قرار بود بازنشسته به هر حال." اما الیس کبوتر سمت راست او گفت: با همان تعصب و غیرت او برای تدریس دهه پیش. او به دفتر خود برای ایجاد فضا برای یکی دیگر از کلاس درس.

این COVID-19 بحران که ادعا الیس زندگی نمی خواهد اجازه می دهد برای جاز مراسم تشییع جنازه را از طریق خیابان های New Orleans برای الیس. یک ستاره نکردم یادبود در موسیقی جاز در لینکلن در مرکز منهتن موسسه Wynton تاسیس خواهد شد باید صبر کنید. ضمن مانند بسیاری از زندگی در حال حاضر در قدرشناسی آمده اند در یک فضای دیجیتال. در یک قسمت از "Skain دامنه" یک قرنطینه-دوره مکالمه سری در Wynton وب سایت نوازندگان کاهش یافته است به بحث در مورد الیس. پیانیست پیتر مارتین گفت: "الیس بود یک شخص سرد و حتی قبل از او." جان Batiste توصیف او در اواخر عمر به تدریس و بازی با کودک-مانند تعجب می کنم.

"آنچه به اعتقاد او در بیشتر از همه بودند و همه بازیکنان جوان که از طریق زندگی خود را."

Jason مارسیاس

در پخش میزبانی گرم بندر از نوازندگان الیس' سابق کار گروه بازی چند تا از آهنگ های خود را و پس از آن متوقف شد به یاد. نوازنده ساکسیفون درک Douget به یاد می آورد که چگونه "E" را به عنوان آنها با نام او شروع می شود آهنگ بدون حتی به دنبال, "meandering" را به عنوان او آن را به نام و به هر طریق غیر محتمل مقدمه انتظار bandmates خود را به آماده شود. ترومپت Ashlin پارکر توصیف "دیوانه مشتاق طنز" که با الیس را دفن یک نقل قول از یکی از آهنگ—شاید الینگتون شاید Chaka Khan—در یکی دیگر از آهنگ. Jason مارسیاس در نظر گرفته پدر میراث: "من فکر می کنم آنچه که او در نهایت در مورد عبور از آن ، او موسیقی را که او دوست داشت و موسیقی است که به اعتقاد او در. اما آنچه به اعتقاد او در بیشتر از همه بودند و همه بازیکنان جوان که از طریق زندگی خود را."

من به یاد داشته باشید الیس wincing کمی زمانی که او می خواهم گوش مردم بحث در مورد خود را به عنوان "اولین خانواده از موسیقی جاز." "شما باید به درک" ترنس بلانچارد به من گفت: "این شد یک فروتن شخص یکی نیست به ضرب و شتم قفسه سینه خود را می پوشند و یا یک تاج. اما, شما می دانید, ما همه فرزندان خود را. او می خواست برای ایجاد یک ارتش کوچک از موسیقی جاز و در اینجا ما هستند."



tinyurlis.gdu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب