آموزش تولید محتوا متنی سئو شده
آموزش سئو محتوا: صفر تا صد به زبان ساده + مثالهای عملی سئوراز
من این کار رو بدون کمک گرفتن از منبع یا ابزار خاصی انجام میدم ولی خیلی هم راحت و دقیق مطالب رو شرح میدم. نگاه کنید بزارید با یک مثال براتون جا بیندازم، مثلا من پدرام ظفریان تو حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ یک تجربه و تخصصی دارم و با دانش خودم مقالاتم رو مینوسم. تصویر زیر، توصیف کاملی از از آنچه تاکنون یاد گرفتید به شما نشان میدهد. آموزش هایی که به در طول زمان نیاز به به روز رسانی داشته باشند، به طور مداوم به روز خواهند شد. میتوانید در روزهای کاری از ساعت ۹ الی ۱۶ از طریق شماره زیر با ما در تماس باشید. تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به کدُ سئو می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.
این روش به شما کمک میکند تا با سبکهای مختلف نوشتاری آشنا بشین و از آنها الهام بگیرین. شما میتونید تو هر حوزه کاری که هستنید برای خودتون اون کلمه کلیدیتون رو به زبان اصلی خودش (مثلا انگلیسی) داخل گوگل سرچ کنید و از لینک 1 تا 10 می تونه بهترین و معتبرترین مقاله ها در اون حوزه باشه. استفاده زیاد از تصویر، ویدیو، اسکرین شات و دیگر انواع محتوای تصویر محتوا را برای کاربران بهینه میکند. با این کار هم مفاهیم پیچیده را بهتر و کاملتر توضیح میدهید و هم طیف گستردهتری از مخاطبان را به مطالعه محتوا ترغیب میکنید. محتوای کاملی که به جنبههای مختلف موضوع میپردازد در اغلب موارد رتبه بهتری در صفحه نتایج میگیرد.
بنابراین تفاوتی ندارد محتوا را در چه قالبی تولید میکنید، در هر صورت باید متنی وجود داشته باشد تا بر اساس آن بقیه مراحل تولید محتوا را دنبال کنید. در ادامه، یاد میگیرید اصول تولید محتوای متنی چیست و چه نکاتی را باید در آن رعایت کرد. ابزارهای هوش مصنوعی نظیر چت جی پی تی گاها اطلاعات گمراه کننده و غلط تولید میکنند و اگر بازخوانی و اصلاح نشوند استفاده از آنها باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل میشود. از طرفی این ابزارها همان اطلاعاتی را تولید میکنند که سایر سایتها منتشر کردهاند و مزیتی را برای محتوای موجود در سایت شما توسط گوگل ایجاد نمیکنند. با این حال استفاده هوشمندانه از ابزارهای AI میتواند برای شما مفید باشد.
به همین دلیل، بسیاری از وبسایتها با تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در متن، متا تگها، یا حتی بخشهای مخفی صفحات، سعی در جلب ترافیک داشتند. با معرفی الگوریتمهای پیشرفتهتر، به ویژه الگوریتم گوگل پاندا در سال ۲۰۱۱، استفاده از کیورد استافینگ شناسایی و به شدت جریمه شد. از آن زمان به بعد، موتورهای جستجو به ویژه مجموعه الگوریتم گوگل (Google algorithms) به جای تمرکز بر تعداد کلمات کلیدی، به کیفیت و ارتباط محتوای صفحات اهمیت دادند، و این روش عملاً منسوخ شد. نگارش محتوای متنی باکیفیت با استفاده از کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران، یکی از بخشهای اصلی بهینهسازی موتورهای جستجو است و تأثیر بسیار زیادی در رتبه وبسایت در صفحه نتایج دارد. حتی یک ویدیو زمانی که از محتوای متنی در آن استفاده میشود، رتبه بهتری در SERP میگیرد.
اگرچه گاها در محتوا های تخصصی باید کاملا جدیت در متن حس شود و نیازی به تغییر حالت نوشتار نیست. در هر محتوای متنی، تصاویری وجود دارد که هر کدام نیاز به یک متن جایگزین و یک زیرنویس دارند. این زیرنویس باید هم مرتبط با پاراگراف بالای متن باشد و هم توضیحی برای عکسی که استفاده کرده اید. حتی اگر تصویر، تنها یک عکس گرافیکی و بی معنی بود، با توجه به پاراگراف بالای عکس یک جمله توضیحی برای عکس بنویسید کاری که در عکس زیر انجام داده ایم. NotebookLM در حال تغییر نحوه تعامل ما با محتوا است و ترکیبی از نطرات مبتنی بر هوش مصنوعی، خلاصهسازی آسان اسناد و حتی بررسیهای صوتی پادکستی را ارائه میدهد. قابلیتهای مختلف آن را امتحان کنید و ببینید چگونه NotebookLM میتواند سطح کار شما را ارتقا دهد.
میتوانید مستقیماً لینک یک وبسایت را از طریق URL آن وارد کنید.3. میتوانید متن را مستقیماً در دفترچه کپی و جایگذاری (Paste) کنید.4. در تصویر زیر، نمونهای از نحوه استفاده از NotebookLM را مشاهده میکنید. در سمت چپ، چندین فایل و سند مربوط به آموزش ریاضیات در سطح ملی و ایالتی (بهویژه در ایالت آلاباما) که آپلود شدهاند، نمایش داده شده است. در سمت راست تصویر، NotebookLM مجموعهای از یادداشتها را که اطلاعات این اسناد را خلاصه و یکپارچه میکند، تولید کرده است.
تنها با استفاده مکرر از فرآیند نگارش و بازنویسی، هرس و شکل دادن، میتوانیم محصولی شفاف و ساده را تولید کنیم. گوگل مدعی است که از توضیحات متا به عنوان فاکتور رتبه بندی استفاده نمی کند. به زبان مخاطب هدف خود صحبت کنید و بنویسید تا روی وی تاثیر بگذارد. در ضمن میتونید از شبکه های اجتماعی برای ویدیو های طنز گونه و یا از یوتیوب برای ویدیو های آموزشی الگو بگیرید. همان طور که میدونید در حال حاضر در سطح وب ویدیو های آموزشی فراوانی در هر حوزه کاری وجود دارد.
از استارتاپها و کسبوکارهای کوچک گرفته تا شرکتهای بزرگ و حتی رسانههای آنلاین، همه به دنبال متخصصانی هستند که بتوانند با محتوای متنی، پیامشان را به بهترین شکل به مخاطب منتقل کنند. اگر کلمات کلیدی بهطور طبیعی و در زمینهای مرتبط با محتوا استفاده شوند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر تکرار کلمات بهصورت غیرطبیعی و افراطی برای فریب دادن موتورهای جستجو انجام شود (که به عنوان Keyword Stuffing شناخته میشود)، این میتواند منجر به جریمه گوگل شود. هدف اصلی استفاده از این تکنیک، افزایش رتبهبندی صفحه در موتورهای جستجو با تکرار زیاد کلمات کلیدی است. موتورهای جستجو، بهویژه گوگل، برای مقابله با تکنیک کیورد استافینگ، استراتژیهای پیشرفتهای را با استفاده از الگوریتمهای هوشمند توسعه دادهاند.
در واقع نوت بوک ال ام به نوعی یک هوش مصنوعی برای چت کردن با PDF هم محسوب میشود. اگرچه ممکن است در کوتاهمدت رتبهبندی آن کمی بهبود یابد، اما موتورهای جستجو به سرعت این تکنیک را شناسایی کرده و جریمه میکنند. علاوه بر این، تجربه کاربری را خراب کرده و موجب کاهش نرخ تعامل و افزایش نرخ پرش میشود. در نهایت، این روش آسیبزننده است و منجر به کاهش اعتبار و رتبه سایت میشود. در نتیجه، گوگل به جای تعداد کلمات کلیدی، محتوای ارزشمند، مرتبط و برآوردهکننده نیاز کاربران را در اولویت قرار میدهد.
در ادامه یاد میگیرید چطور محتوای صفحه را برای کاربر بهینه کنید. رعایت همه نکات بالا بدون جلب رضایت کاربران، شاید برای مدت کوتاهی وبسایت شما را در رتبههای بالاتر صفحه نتایج نگه دارد اما در نهایت پایدار نیست. در این بخش یاد میگیرید چطور با رعایت چند نکته ساده، محتوایی تولید کنید که رضایت گوگل و کاربران را بهطور همزمان به دست بیاورد. تا این بخش آموختید روش ایدهپردازی و پیدا کردن موضوع در تولید محتوای سئو شده چیست و حالا باید یاد بگیرید چطور این موضوعات را به کلمه کلیدی تبدیل کنید. «عبارت یا کلمه کلیدی» (Keyword | Keyphrase) به کلمه یا گروهی از کلمات گفته میشود که کاربران اینترنت از آنها برای جستجوی موضوعات در موتورهای جستجو استفاده میکنند. کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی فرعی که هرکدام به نحوی به بهتر پیدا شدن محتوا توسط موتور جستجو گوگل کمک می کنند.
داخل ویدیو بالا کاملا عملی این روش رو با معرفی یک ابزار رایگان براتون شرح دادم حتما نگاه کنید. خب با این همه چالش آیا میشه بازم هم خودتون بنویسید؟ بله جوابش راه حل همین روشی است که دارید یادش میگیرید. حالا اگر نمیدونید بازنویسی یک محتوا به معنای چیه نگران نباشید چون روش بعدی ما بازنویسی محتوا است. خب حالا راهکارچیه؟ راه حل میشه این که شما باید بعد از ترجمه اون متن رو یک بار دیگه با قلم خودتون بازنویسی کنید تا مشکل کپی رایت به کلی حل بشه تمام. این نوع ترجمه هم تقریبا جزئی از روش اول به حساب میاد، با این تفاوت که روش اول فرد متخصص در دسترس بود اما الان دیگه تو این روش دسترسی به اون فرد متخصص امکان پذیر نیست.
پیش از نگارش هر متنی میبایست از راههای مختلف نیاز مخاطب را بسنجید و سوالاتی که در آن زمینه دارند را استخراج کنید. سعی کنید در متن خود به این نیازها پاسخ دهید و از زیادهگویی و در اصطلاح آب بستن به متن بپرهیزید. برای بولد کردن یک کلمه یا جمله در پاراگراف از کوتیشن استفاده می شود. گاها لازم است در حین خواندن یک متن به برخی قسمات ها توجه بیشتری شود تا خواننده آن را با دیگر قسمت های متن قاطی نکند. در تولید محتوای متنی حتما از کوتیشن در جاهایی که لازم است استفاده کنید.
کپی رایتینگ سئو (SEO Copy Writing) را میتوان نام دیگر بهینه سازی محتوا دانست. کپی رایتینگ سئو عبارت است از تولید محتوای تولید شده بر اساس لیست کلمات کلیدی به منظور جلب رضایت کاربران و موتورهای جستجو به صورت همزمان. به عبارت دیگر تولید محتوایی که برای گوگل قابل فهم باشد و از طرفی کاربران تمایل به خواندن و لایک کردن و اشتراک آن با دیگران در شبکههای اجتماعی داشته باشند. تولید محتوای متنی یکی از مهمترین انواع محتوا برای ارتباط با مخاطبان و تبلیغ کسب و کار است. تولید محتوا باید به نحوی انجام شود که برای مخاطب جذاب باشد تا زمان بیشتری را در سایت سپری کند. در دنیای دیجیتال امروز، تولید محتوا دیگر فقط یک گزینه نیست؛ یک ضرورت است.
همیشه به منابع معتبر ارجاع دادن، یکی از اصول اساسی در نوشتن و تحقیق است که میتواند به اعتبار و دقت مطالب شما بیفزاید. ارجاع به منابع معتبر نشاندهنده این است که اطلاعات ارائه شده بر پایه دادههای قابل اعتماد و تحقیقات علمی استوار است، نه صرفاً نظرات شخصی یا شایعات. تصور کنید که در حال نوشتن یک مقاله درباره “فواید ورزش روزانه” هستید. در طول متن، میتوانید به مقالات مرتبط دیگری که قبلاً نوشتهاید، لینک بدهید. مثلاً، وقتی درباره تأثیر ورزش بر سلامتی قلب صحبت میکنید، میتوانید به مقالهای که به طور خاص به “راههای حفظ سلامتی قلب” پرداخته، لینک دهید.
از اینکه تیترهای استفاده شده در بخشهای مختلف متن گویا هستند و خواننده را از محتوای پاراگراف بعدی آگاه میکنند مطمئن شوید. سعی کنید از کلمات و سوالاتی که کاربران جستجو میکنند در تیترها استفاده کنید و در پاراگرافهای بعدی توضیحات بیشتری بدهید. کاربران را مجبور نکنید برای کسب اطلاعات اصلی در مقاله شما غرق شوند، اطلاعات مهم و اصلی را به سرعت در اختیار کاربر قرار دهید. بررسی این قسمت در زبان انگلیسی به شما کمک خواهد کرد سوالات اضافی که مردم درباره یک موضوع دارند را استخراج کنید و محتوایی تولید کنید که پاسخگوی همه این سوالات باشد. ابزارهایی نظیر AlsoAsked و KeywordsPeopleUse به شما در استخراج پرسشهای مهم مخاطبان درباره موضوع کمک میکند. بسار ساده است؛ همیشه یک استراتژی تولید محتوا را پیرامون محصولات برتر مبتنی بر بازگشت سرمایه اتخاذ کنید.
در این صفحه ابتدا ۳ ویدیو آموزش سئو محتوا را مشاهده میفرمایید و سپس به معرفی اجزای مختلف این مبحث پرداختهایم. برای تحقیق کلمات کلیدی روشهای و ابزارهای پولی و رایگان مختلفی وجود دارد که ما در اینجا فقط به چند ابزار رایگان اشاره میکنیم. سری به وبلاگهای رقیب بزنید و موضوعاتی را که بر اساس آنها محتوا تولید کردهاند، یادداشت کنید. ببینید چقدر از محتوای بصری مثل عکس و ویدیو یا اینفوگرافیک در بخشهای مختلف محتوا استفاده کردهاند. این کار را برای چند وبلاگ تکرار کرده و سعی کنید وجه اشتراک آنها را پیدا کنید.
این تکنیک با تکرار غیرطبیعی کلمات کلیدی نهتنها به موتورهای جستجو پیام اشتباهی میدهد، بلکه تجربه کاربری را بهشدت تحت تأثیر قرار میدهد. تکرار بیمورد کلمات کلیدی باعث میشود که محتوا خوانا و مفهومی نباشد، که این امر باعث نارضایتی کاربران و افزایش نرخ پرش میشود. همچنین، گوگل الگوریتمهایی نظیر Panda و Penguin دارد که سایتهایی را که از تکنیکهای اسپم مانند کیورد استافینگ استفاده میکنند، جریمه میکند. این جریمهها میتواند رتبه سایت را بهشدت کاهش دهد و حتی باعث حذف آن از نتایج جستجو شود. استفاده از کیورد استافینگ بهجای بهبود رتبهبندی، میتواند به کاهش آن منجر شود. گوگل بهدنبال محتوای با کیفیت و مرتبط است و تکنیکهای اسپم را شناسایی میکند.
اگر قصد دارید نقدی درباره ایفون ۱۵ بنویسید باید تجربه دست اول استفاده از آیفون ۱۵ را داشته باشید. اگر قصد دارید بهترین رستورانها و اقامتگاههای جزیرهی هرمز را معرفی کنید دیگر با جستجو در گوگل و خلاصه کردن مطالب سایر سایتها شانس کسب رتبه ندارید. محتوا همچنان یکی از اصلیترین فاکتورهای رتبهبندی گوگل در صفحات جستجو است. دورانی که شما با انتشار یک مقاله ۳۰۰ کلمهای و تکرار چندبارهی یک کلمه کلیدی در سایت امکان کسب رتبه و جذب ترافیک را داشتید گذشته است. برای کسب رتبه در گوگل باید محتوای با کیفیت (ساخته شده برای مردم) تولید کنید و آن را طبق اصول سئوی محتوا بهینه سازی کنید.
تا این بخش، کار تولید محتوای متنی انجام شده و حالا باید آن را بر اساس معیارهای سئو بهینه کنید تا در جایگاههای بالایی در صفحه نتایج ظاهر شود. در اینجا، چند تکنیک ساده را برای بهینهسازی محتوا در سئو یاد میگیرید. این پاسخها یعنی تولید محتوای سایت را فقط برای رفع تکلیف انجام میدهید که درنهایت باعث اتلاف زمان و منابع مورد استفاده شما میشود. E.E.A.T مخفف (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) است و به ترتیب به معنی تجربه، تخصص و اعتبار است. E.E.A.T اصطلاحی است که گوگل در سال ۲۰۲۲ معرفی کرد و منظور آن این است که برای کسب موفقیت در گوگل باید سایت شما این ۴ خصیصه را داشته باشد. چرا که کاربران به دنبال کسب اطلاعات دست اول درباره یک موضوع هستند.
یک ابزار مدیریتی بسیار کاربردی، با دسترسیهای بیشتر از یکهاست ابری. با وارد کردن URL سایت خود در Ahrefs، به بخش Content Gap یا Site Audit بروید تا مشکلات احتمالی شامل کیورد استافینگ شناسایی و گزارش شود. برای آشنا شدن بیشتر با متمم به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کنید و گوش دهید. گاهی اوقات، کسانی که با SEO آشنا نیستند، آن را به عنوان یک جانشین رایگان برای بازاریابی و تبلیغات در نظر میگیرند. درسهای مربوط به سئو در متمم با هدف تربیت متخصص سئو طراحی نشدهاند. بهطور کلی ساختمان فعل مجهول از زبانهای انگلیسی و فرانسه وارد زبان فارسی شدهاند و بهتر است برای طبیعیتر بهنظر رسیدن متن و کم شدن رنگ و بوی ترجمه، سعی کنید تا تا جای امکان از آن استفاده نکنید.
وبسایتهای پرسشوپاسخ وبسایتهایی هستند که کاربران در آنها در مورد موضوعات مختلف صحبت میکنند و به سوالات یکدیگر پاسخ میدهند. البته شاید برای تولید محتوا به زبان فارسی خیلی نتوانید از این وبسایتها استفاده کنید. با این وجود بد نیست سری به بهترین آنها مثل Quora «+» و Reddit «+» بزنید و موضوعات اصلی کسب و کار را در نوار جستجوی آنها وارد کنید. خوبی دیگر این وبسایتها آن است که میتوانید ببینید چه موضوعات مرتبطی دائما موردبحث قرار گرفتهاند. بدون محتوای بهینهسازی شده، سایت شما شانسی برای رتبهبندی در گوگل ندارد.
در این روش، باید بکلینکهای خراب مرتبط با محتوای خود را در وبسایتهای مختلف پیدا کنید و از مدیران این وبسایتها بخواهید آنها را با بکلینک وبسایت شما جایگزین کنند. تصویر بالا، فقط بخشی از پیشنهاداتی است که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد. البته این ابزار در زبان فارسی خیلی کاربردی ندارد اما هدف در اینجا ایدهپردازی است و Answer The Public به شما کمک میکند ایدههای جدید پیدا کنید. زمانی که موضوعات مورد سوال مخاطبان را پیدا کردید، بهتر میتوانید موضوعاتی را در محتوا بگنجانید که پاسخ سوالات و نیازهای مخاطبان باشد. فراموش نکنید که اصلیترین هدف از ساخت پرسونا، شناخت علاقهمندیها و دغدغههای مخاطبان است.
چرا در مورد آن نباید بنویسید؟ برخی از اشکال موسیقی قبل از اینکه متوجه شوید، احساسات بسیار متفاوتی را در صفحه ظاهر می کنند، بنابراین هر چه بیشتر باشند، بهتر است. قوی ترین کلمات باید شروع کننده و خاتمه دهنده ی یک جمله به صورت حرفه ای باشند. اگر محتوای خود را با دستور زبان درهم و نادرست بنویسید، و خواننده به اعتبار شما شک می کند. آن را امتحان کنید و قبل از شروع به تایپ کردن، آن یادداشت ها را دوباره مرور نمایید. چیزی به نام الهام وجود ندارد مگر اینکه دوست داشته باشید به جای انجام کار، تنها در مورد نگارش صحبت کنید. برای هر جمله کوتاهی ، مانند یک توییت 140 کاراکتری، فکر کنید و از نگارش کوتاه و مختصر استفاده نمایید.
این قلابها میتوانند در قالب سوالات جذاب، نقلقولهای الهامبخش، یا حتی آماری شگفتانگیز ارائه شوند. متنهایی که پاراگرافهای طولانی دارن، خوندنشون سخته و ممکنه خواننده رو خسته کنه. سعی کن هر پاراگراف رو به چند جمله کوتاه محدود کنی و بین ایدههای مختلف فاصله بندازی. یه راه دیگه هم اینه که با کارشناسا و متخصصای اون حوزه صحبت کنیم. مصاحبه کردن با این افراد میتونه اطلاعات دست اول و ارزشمندی بهمون بده. اگه امکانش نیست، میتونیم یه پرسشنامه درست کنیم و از آدمای مختلف بخوایم پرش کنن.
علاوه بر این، ویرایش میتواند به شما کمک کند تا لحنی مناسب برای مخاطبان خود پیدا کنید. با بازبینی و ویرایش، میتوانید لحنی پیدا کنید که بهتر با مخاطبان شما هماهنگ باشد و ارتباط بهتری برقرار کند. استفاده از فهرست مطالب به کاربران در مرور و پیدا کردن اطلاعات مدنظرشان کمک میکند. سعی کنید هدینگهای نوشته شده به صورت شفاف درباره بخش مربوطه توضیح دهند که درباره چیست. زبان مخاطب شما چیست؟ کجا باید این مخاطبان و کاربران بالقوه را پیدا کنید؟ شبکههای اجتماعی و تالارهای گفتگو جای بسیار مناسبی برای این کار است.
شما میتوانید کلمات کلیدی تکراری را شناسایی کرده و آنها را اصلاح کنید. سئو سیگنال یک ابزار ایرانی قدرتمند برای تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل سئو است که مخصوص وبسایتهای فارسیزبان طراحی شده. با کمک این ابزار میتوانید کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کرده، سختی آنها را بسنجید و میزان رقابتشان را تحلیل کنید. حالا دیگر وقتش رسیده کلمات کلیدی مناسب کسبوکارتان را پیدا کنید. خوشبختانه ابزارهای زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که کار ما را بسیار ساده کردهاند.
مطمئن باشید اگر محتوای عالی نوشته باشید و تمام نکات را درست و دقیق اجرا کرده باشید، حتماً جایگاه خوبی را به شما اختصاص میدهد. تولید محتوای بدون سئو مثل این است که شما بهترین و با کیفیتترین اجناس را برای برای مغازهتان بیاورید ولی آنها را در انبار نگهدارید و مشتری شما هیچوقت نبیند. در کل، هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار قدرتمند میتواند به شما کمک کند تا محتوای باکیفیتتر، جذابتر و هدفمندتری را در زمان کوتاهتر و با هزینه کمتر تولید کنید. تولید محتوا از بهترین راهها برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان است. هر فعالیتی در حوزه بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ با محتوای اثربخش آغاز میشود، که در واقع همان کلید ورود به دنیای دیجیتال است. یکی از دلایل این امر این است که دیدگاه شما نسبت به هر موضوعی منحصراً متعلق به خودتان است، و ممکن است دیگران تا کنون آن موضوع را از آن زاویه ندیده باشند.
این هوش مصنوعی در چارچوب محتوای شما کار میکند، بنابراین خلاصهها و بینشهای ارائهشده مرتبطتر و دقیقتر خواهند بود. شما میتوانید اطمینان داشته باشید که دقیقاً میدانید نوت بوک ال ام از کدام منابع استفاده میکند. این موضوع را میتوان بهوضوح هنگام آپلود یک اثر داستانی منحصربهفرد مشاهده کرد. نویسندگان میتوانند از این ابزار برای بررسی نوشتههای خود و اطمینان از وضوح، انسجام و هماهنگی متن استفاده کنند. برخلاف چت جی پی تی، NotebookLM همچنان بر روی اسناد و فایلهای خاصی که شما آپلود کردهاید تمرکز دارد.
محتوایی که شما تولید می کنید میتواند همیشه برای شما به جذب مخاطب بپردازد. بر خلاف هزینهای که برای تبلیغات و بازاریابی میشود مانایی تولید محتوا را ندارد. در مقایسه با دیگر روشهای بازاریابی و تبلیغات، بازاریابی محتوایی یا همان کانتنت مارکتینگ که در زبان فارسی به تولید محتوا یا بازاریابی محتوایی معروف است بسیار مقرونبهصرفهتر است. در سالهای اخیر، مفهوم سئو در ایران تحولی پیدا کرده و به یکی از عناصر اساسی و جدا نشدنی هر وبسایت تبدیل شده است. این تغییرات نشان دادهاند که محتوا نقش کلیدی و مهمترین ابزار در بازاریابی دیجیتال به شمار میرود. از آنجایی که تمامی کسب و کار ها به تولید محتوا نیاز دارند بازار کار این حرفه بسیار مطلوب بوده و کاریابی نیز برای این شغل بسیار آسان است.
مطمئن شوید که صفحات مرتبط از نظر موضوعی، همگی در جاهای مناسب به یکدیگر لینک شده باشند. بهکارگیری کلمات، عبارات و سوالات کاربران میتواند نرخ تعامل با سایتتان را افزایش دهد. با این کار، اگر محتوای شما واقعا مشکلی از مشکلات کاربران را حل کند، تبدیل به یک محتوای بسیار جذاب با نرخ تعامل بالا خواهد شد. استفاده از کلمات فارسی شاید به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه دهی از میان هزاران فاکتور رتبه دهی گوگل یک مزیت باشد. کاراکترهای زبان فارسی و عربی و بسیاری از زبانهای دیگر اصطلاحا Non-ASCII characters هستند و برای استفاده در سیستم های کامپیوتری باید کدگذاری (encode) شوند. استفاده از کلمات فارسی در آدرس صفحه باعث کدگذاری آدرس (encoding) در هنگام انتشار در شبکه های اجتماعی و بسیاری از ابزارهای دیگر شده و آدرس صفحه بسیار طولانی و ناخوانا میشود.
تمرکز این بخش روی استفاده از جملات آغازین قوی، طرح سوالات کلیدی، یا ارائه اطلاعات جالب است که بتواند مخاطب را تا پایان محتوا با شما همراه نگه دارد. ابزارهای هوش مصنوعی نظیر ChatGPT و Jasper AI بر پایه مدلهای زبانی پیشرفته ساخته شدهاند که قادر به تحلیل دادهها و تولید متنهای متنی با کیفیت بالا هستند. این ابزارها میتوانند ایدههای خلاقانه برای مقالات، توضیحات محصولات، پستهای وبلاگ، و حتی متنهای سئو محور ارائه دهند. در قسمت پایین، ویدیوهای آموزش سئو محتوا قرار دارد که مربوط به دوره رایگان سئو است. در صورتی که تمایل ندارید از ویدیوها استفاده نمایید، در ادامه صفحه، متن آموزش را مطالعه نمایید. بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغدهنده» امکان معرفی کسبوکار به دیگران را برای شما فراهم میکند.
پس از انتشار نیز بازخوردها باید مورد ارزیابی قرار گیرند تا در آینده محتواهای بهتری تولید شود. در این مرحله با استفاده از منابع و اطلاعات جمعآوری شده، محتوای هر بخش نوشته میشود. سپس مرحلهی ویرایش و بازنگری قرار میگیرد تا اشتباهات املایی و محتوایی تصحیح شوند. در هر روز به صورت میانگین ۲۰۰۰۰۰۰ محتوا فقط توسط سیستم مدیریت محتوای وردپرس منتشر میشود. با یک ضرب و تقسیم حدودی به این نتیجه میرسیم که کاربران ایرانی در هر روز حدود ۲۰۰۰۰ پست جدید منتشر میکنند.
این روش بهطور طبیعی به کاربران و الگوریتمها کمک میکند تا محتوای سایت بهینه و مفهومی باقی بماند. برای اینکه محتوای شما هم برای مخاطبان و هم برای گوگل جذاب باشد، کلمات کلیدی باید علاوه بر متن اصلی، در بخشهای مهم صفحه مانند عنوان، توضیحات متا، تیترها و متن ALT تصاویر بهکار بروند. مهم است که این کار بهصورت متعادل انجام شود؛ استفاده بیشازحد از کلمات کلیدی میتواند به خوانایی متن آسیب بزند و حتی باعث جریمه شدن صفحه توسط گوگل شود. کلمات کلیدی باید طبیعی، مرتبط و با چگالی مناسب توزیع شوند تا هم تجربه کاربری بهتری ایجاد شود و هم رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب کنید. همه انواع محتوا بر پایه متن شکل میگیرند و این یعنی محتوای متنی در پستهای وبلاگ و مقالهها، سناریو و متن ویدیو یا پادکست و حتی پست شبکههای اجتماعی کاربرد دارد. حتی تبلیغاتی که در وبسایتهای مختلف میبینید، برای ساخته شدن به «متن تبلیغ» (کپی) نیاز دارند.
برای تولید محتوای متنی نیاز به شخصی متخصص است که آموزشهای لازم را در این زمینه کسب کرده باشد. آموزش تولید محتوای متنی زیاد سخت نیست اما نیاز به صبر و زمان دارد تا شخص متخصص بتواند در آینده جایگاه مناسبی را در این بازار کار وسیع به دست بیاورد. مؤلفة اصلی این مهارت، خلاقیت و دقت است تا بتوان مسیر آموزش را اصولی طی کرد، پس شما هم میتوانید این حرفه را یاد بگیرید. TF-IDF یک تکنیک معتبر و مفید برای تجزیه و تحلیل محتوای سایت است. این روش به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای مرتبط و مفهومی را درک کنند و آن را به درستی رتبهبندی کنند. بر اساس TF-IDF، موتور جستجو فقط کلمات یا عباراتی که واقعاً مهم و مرتبط با موضوع اصلی صفحه هستند را شناسایی و برجسته میکند.
در ابتدا من تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دادم و حدود 15 عبارت را حول عبارت “سئو محتوا” استخراج کردم. در واقع برای سنجش سختی کلمه کلیدی باید “تمام” سئو سایت رقیب رو بررسی کنید که قطعا تمام توضیحش در یک محتوا نمیگنجد. ما در وب سایت و سرویس Saman360، از کوکی ها برای کمک به شخصی سازی محتوا، متناسب سازی و سنجش تبلیغات و ارائه یک تجربه ایمن تر استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از این وب سایت، شما به خط مشی ما در استفاده از کوکی ها مطابق با سیاست کوکی ها رضایت می دهید. اگر چنین است، و شما نیز CTA های مناسبی در اختیار دارید، این کار می تواند به نرخ تبدیل خوانندگان محتوای وب سایت شما کمک کند. همچنین، توجه داشته باشید که تگ های عنوان باید حدود 60 کاراکتر باشند، پس حتما به اندازه تولید محتوای واقعی برای این کار وقت بگذارید.
شبکههای اجتماعی بهدلیل ماهیت تعاملی خود معمولا نظرات صادقانهتر و دقیقتری در اختیار شما قرار میدهند. «پرسونا» (Persona) به طرح اولیهای گفته میشود که بر اساس ویژگیهای اصلی، علاقهمندیها، نقاط قوت و ضعف مخاطبان هدف ساخته میشود. با کمک اطلاعات موجود در پرسونای مخاطب هدف کسب و کار میتوانید حدس بزنید مخاطب شما بیشتر برای چه موضوعاتی جستجو میکند و علاقه دارد در مورد چه مسائلی بداند. در حقیقت پرسونا به شما کمک میکند حدس بزنید مخاطبان هدف کسب و کار شما زمانی که بهطور مستقیم در مورد محصولات و خدماتتان جستجو نمیکنند، به دنبال پیدا کردن چه اطلاعاتی هستند. چگونه کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟ابزارهایی مانند Google Keyword Planner، Ahrefs، و Ubersuggest میتوانند به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب کمک کنند.
سئوی آن پیج یا سئوی داخلی به دو بخش محتوا و تکنیکال تقسیم میشود. محتوا بخش بزرگی از سئوی داخلی است که برای موتورهای جستجو از جمله گوگل بسیار اهمیت دارد. در حقیقت گوگل به صفحاتی رتبه میدهد که دارای محتوای مناسبی باشند. Keyword Stuffing بهشدت آسیبزننده است زیرا موجب کاهش کیفیت محتوای سایت میشود. اگر کلمات کلیدی بیش از حد و غیرطبیعی در محتوا قرار گیرند، ممکن است تجربه کاربری را خراب کرده و سایت شما در نهایت توسط گوگل یا موتورهای جستجو جریمه شود. در این حالت، محتوای سایت بهنظر غیرطبیعی و اسپمگونه خواهد آمد که موجب افزایش نرخ پرش (bounce rate) و کاهش رتبهبندی در نتایج جستجو میشود.
همچنین، گاها کارفرما به شما لیستی از نکات ضروری برای به کاربردن در محتوا ارائه می کند که باید تمامی موارد آن در بدنه ذکر شود. صفحه پشتیبانی پر از اطلاعاتی است که نحوه استفاده از نوت بوک ال ام را توضیح میدهد. این صفحه به ویژه زمانی که ویژگیهای جدید بهروزرسانی میشوند، بسیار مفید است. در اینجا از هوش مصنوعی خواستیم پنج نکته اصلی از سند را بیان کند و هوش مصنوعی به ما فهرستی بولتگذاریشده و مرتب ارائه داد. میتوانید فایلهایی را از رایانه خود در فرمتهای PDF، .txt یا Markdown آپلود کنید.2.
الگوریتمهایی مانند پاندا (Panda)، مرغ مگسخوار (Hummingbird) و گوگل اسپم آپدیت به طور خاص برای شناسایی و جریمه سایتهای متخلف در استفاده از کیورد استافینگ طراحی شدهاند. این ابزار امکان تحلیل دقیق هر کلمه کلیدی مثل میزان رقابت، حجم جستجوی ماهانه و حتی پیشبینی میزان ترافیک احتمالی را دارد. علاوهبر این، با قابلیتهایی مثل Keyword Gap میتوانید شکافهای استراتژی خود نسبت به رقبا را پیدا کنید و فرصتهای جدیدی برای بهبود رتبهبندی خود بیابید. این کلمات معمولاً نرخ تبدیل بالایی دارند و بهطور مستقیم منجر به فروش یا اقدام مشخصی میشوند. استفاده صحیح از آنها در صفحات محصول و لندینگپیجها میتواند تاثیر زیادی در افزایش فروش داشته باشد. این کلمات توسط کاربرانی استفاده میشوند که در مرحله مقایسه و بررسی هستند و هنوز تصمیم نهایی برای خرید نگرفتهاند.
در هنگام لینک دادن به دیگر صفحات سایت از انکر تکست های مرتبطی استفاده کنید تا پایشگرها درک بهتری از محتوای صفحه لینک شده به دست بیاورند. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین را میتوان روشی بسیار مؤثر برای افزایش احتمال دیده شدن و تعامل با محتوا دانست. تولید و انتشار محتوای منظم افراد را در مورد نوع کسب و کار شما آگاه میکند. این مخاطبان با خواندن محتوای شما میفهمند مشغول چه کاری هستید و محصولات و خدمات شما چطور میتوانند به آنها کمک کنند. این کار باعث میشود جایگاه برند شما در ذهن مخاطبان و در بازار هدف بهدرستی شکل بگیرد. بهترین روش برای افزایش احتمال اشتراکگذاری و تعامل مخاطبان با پستهای اینستاگرام استفاده از فراخوان به اقدام در متن کپشن است.
مطالب مرتبط با آنها مدام در حال تغییر هستند و کلمات کلیدی جدید، سریعتر از آنچه حدس میزنید پیدا می شوند. با این توضیحات، در اینجا 42 نکته مهم نگارش برای هر نویسنده محتوا در هر نوع شرکت، از طراحان نرم افزارهای میلیاردی گرفته تا شرکت های محلی کنترل حملات، ارائه شده است. و در آخر برای این که جذابیت محتوای خود را چند برابر کنید، میتوانید از داستانها، مثالها، تجربههای شخصی و… استفاده کنید. با این روش، شما قادر خواهید بود تا نکات کلیدی، ساختارهای جملات، و شیوههای بیان مطلب را بهطور مؤثر در نوشتههای خود پیاده کنین. حالا باید مرتبط ترین ویدیو رو پلی کنید و سر تیتر های اون رو به عنوان یک الگو برای تولید محتوا استخرج کنید.
از جدول زیر میتوانید برای مطالب جدید سایت یا بروزرسانی مطالب قدیمی استفاده کنید. محتوای متنی بهعنوان پایه و اساس دیگر انواع محتوا، نقش بسیار پررنگی در اثربخشی روی مخاطبان هدف و تعامل با آنها دارد. تولید محتوای متنی بسته به نوع محتوا و پلتفرم انتشار اصول و قواعد زیادی دارد و ممکن است در ابتدای کار کمی چالشبرانگیز باشد. تعدادی از این نکات اصول پایه نگارش متن در فضای وب هستند و آشنایی با آنها کمک میکند متنی بنویسید که حداقل استاندارهای ممکن را دارد. در کل مهارت تولید محتوای متنی با تمرین و کسب تجربه قابلارتقا است و نکته مهم در مورد آن این است که هرچه زودتر دستبهکار شوید بهتر است.
بهترین سئوکار در ارومیه