ساخت روابط با قلعه بادی

در دوران قدرت پرتغالیها بر خلیج فارس در محاذات این قلعه در کرانهٔ دریای بندرلنگه قلعهای ساخته بودند و مقر حکم

توسط مدیر سایت در 7 اردیبهشت 1402

در دوران قدرت پرتغالیها بر خلیج فارس در محاذات این قلعه در کرانهٔ دریای بندرلنگه قلعهای ساخته بودند و مقر حکم و فرماندهی خود قرار داده بودند. آثار این قلعه هنوز در لب دریا و نزدیکی شهر بندرلنگه باقی ماندهاست و نزد مردم و اهالی منطقه بهنام «قـَلعُـوْ» معروف است. دخمههای سنگی، شبیه به غارهای انسانهای غارنشین در ارتفاعات مجاور آن وجود دارد؛ و آثار فراوان دیگری نیز در محوطهٔ قلعه بر جای ماندهاست. دخمههای سنگی، شبیه به غارهای انسانهای غارنشین در ارتفاعات مجاور آن وجود دارد که شباهت زیادی به دخمههای غارچهل خانه و دخمههای فوقانی ارتفاعات شمالی بندر طاهری (سیراف) دارد. در نتیجه تنها در تمامی نمایندگی های معتبر اینتکس که در سراسر کشور وجود دارد موجود است و می توان محصول را با کیفیت اورجینال خریداری نمود. کودکان برای بازی کردن و سرگرمی در منزل و مهدکودک ها و پارک های عمومی نیاز به وسایل بازی بیخطر با اشکال کودکانه دارند که لحظات شادی را در طول روز بگذرانند .

 Po᠎st w as gen᠎erat᠎ed wi th G SA  C​ontent G en erator D emover sion!

شهربازی های روباز و شهربازی های سرپوشیده تهران، هر کدام ویژگیهای خودشان را دارند که برای افراد متفاوت با اهمیت هستند. آقایان و بانوان می توانند با مراجعه به ساحل های جزیره مانند ساحل مرجان، ساحل سیمرغ، اسکله تفریحی کیش و ساحل دامون بدون محدودیت از این تفریح استفاده نمایند. این قلعه که در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا قرار دارد، مهمترین قلعه باقیمانده از روزگار تسلط پرتغالیها بر سواحل و جزایر خلیجفارس است. بطور پیش فرض قطعات و بخش های مهم سرسره نظیر کفی با الیاف محکمتر و بخش هایی که بار کمتری تحمل می کنند از جنس الیاف ایرانی هستند. قصر بازی هزینه تعمیر و نگهداری پایینی داشته و در زمان بریدگی یا سوراخ شدگی با استفاده از چسب های مخصوص با قابلیت چسبندگی بالا، تعمیر شده و مجددا مورد استفاده قرار می گیرد. در منزل نیز می توان از داشتن این محصول لذت برد و در طی ساعات طولانی آن را مورد استفاده کودکان قرار داد. از این رو کسانی که به دنبال یک محصول کاربردی می باشند تا به وسیله آن موقعیت دلخواهی را ایجاد سازند می توانند قلعه بادی کودک را برای فرزندان خود خریداری کنند و از داشتن آن لذت ببرند.

در این منطقه باقی مانده یک آسیاب بادی نیز وجود دارد که نمونههای آن در دوران اسلامی و در تمام نقاط سیستان وجود داشتهاست. قلعه مچی در ناحیه تاریخی حوضدار در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی زابل قرار دارد و از آنجا که در سراسر منطقه نخلستانهای فراوانی وجود داشت و مچ نیز به زبان بلوچی به معنی درخت خرما میباشد، قلعه به این نام مشهور شدهاست. همانطور که از نام این بازار مشخص است روزهای شنبه برگزار میشود و نوعی بازار محلی است که در آن به قولی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را میفروشند. این قلعه به فرمان آلفونسو آلبوکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد. قلعه لشتان در دوران گذشته و در جنگهای محلی نقش مهمی داشتهاست. ارتفاع دیوار قلعه ۱۴ متر است و بنای قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم است. ابعادی که قلعه بادی کودک نارنجی اینتایم دارد ( طول : 180 سانتی متر ، عرض : 130 سانتی متر و ارتفاع : 140 سانتی متر ) می باشد . سنگهای تراش خورده «قمچقای» دارای مشخصاتی نیست که بر مبنای آن بتوان زمان ساخت بنای قلعه را به دقت تعیین کرد، با این حال به احتمال قوی میتوان آن را متعلق به دورههای پیش از میلاد مسیح، مثلاً دوره مانایی و ماد دانست که تا دورههای ساسانی و اسلامی نیز مورد استفاده بود.

در حال حاضر به جز حصاربند و آثار مخروبه دیوارها اثر دیگری از ساختمان قلعه باقی نماندهاست. قلعه هزاره یا قلعهٔ بیبی مینو یکی از آثار تاریخی دورهٔ قاجاریه است که در شهر میناب در استان هرمزگان در جنوب ایران قرار دارد. گواه این امر وجود کتیبهای در نزدیکی این قلعه است که به خطی نیمه تصویری (هیراتیک) نوشته شده است، و با توجه به این امر که اولین واضعان خط سومریان بودهاند، تصور میشود که قلعه و کتیبه قمچقای در اصل متعلق به سومریان بوده است. با توجه به تاریخ مذکور، گروهی معتقدند که ساخت این بنا به زمان سلطه و قدرت پرتغالیها بر خلیج فارس مربوط است. در پای پشته سنگی، حصارهای دیگری از قرون وسطی، عمود بر بستر رودخانه کشیده شدهاست، استحکام قلعه و نشانههای ساختاری بنا از جمله پیهای خانههایی که مشهود است نیز این گمان را تقویت میکند که این قلعه ساسانی باشد. حین پهن کردن آن مطمئن باشید تا سطح زمین عاری از هر گونه مواد کثیف و برنده باشد، چون حین باد شدن به دلیل فشار هوا ممکن است اشیایی که زیر قلعه می مانند باعث صدمه رساندن به سطح آن می شوند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن