بوریک و بوراکس

بوراکس  که تترابورات سدیم نیز نامیده می شود، یک ماده معدنی سپید پودری می باشد که برای چند دهه به تیتر یک

توسط NEWSCENTERALS در 28 آذر 1401

بوراکس  که تترابورات سدیم نیز نامیده می شود، یک ماده معدنی سپید پودری می باشد که برای چند دهه به تیتر یک محصول پاک کننده استعمال می شود. کاربردهای زیادی دارد:به خلاص شدن از شر لکه ها، کپک ها و کپک های اطراف منزل یاری می کند.می تواند حشراتی مثل مورچه ها را از در بین ببرد. در شوینده های لباسشویی و پاک کننده های خانگی به جهت کمک به سپید شدن و از فی مابین بردن کثیفی استفاده می شود. می تواند بوها را خنثی کند و آب مشقت بار را قابل انعطاف کند.در محصولات آرایشی و بهداشتی، این ماده  گاهی اوقات به تیتر یک امولسیفایر، دلیل بافر یا محافظ به جهت محصولات مرطوب کننده، کرم ها، شامپوها، ژل ها، لوسیون ها، بمب های حمام، اسکراب ها و نمک های حمام به کارگیری می شود.این ماده  همچنین ماده‌ای میباشد که اصلی چسب و آب مخلوط می‌شود تا «اسلایم» را به وجود بیاورد، ماده‌ای که خیلی از بچه‌ها از بازی نمودن با آن لذت می‌برند.امروزه مواد مدرن بیشتر جایگزین استفاده از این ماده  در پاک کننده ها و اثاثیه آرایشی شده است. و اسلایم را می توان از مواد دیگری مانند نشاسته ذرت تهیه کرد. ولی بعضا از مردمان به به کار گیری از همین ماده  ادامه می دهند چون به تیتر یک ماده "سبز" تبلیغ شده است. البته ایمن است؟

بوراکس دیجی شیمی به عنوان یک فرآورده سبز به بازار عرضه می شود چون حاوی فسفات یا کلر نیست. در عوض، ماده اساسی آن تترابورات سدیم می باشد که یک ماده معدنی طبیعی است.مردم گهگاه زمان ها تترابورات سدیم - ماده اساسی این ماده . و اسید بوریک را که خواص مشابهی دارد، غلط می گیرند. اهمیت این حال، اسید بوریک به طور معمول منحصراً به عنوان آفت‌کش به کارگیری می‌شود و سمی‌تر از تترابورات سدیم است، بنابراین باید با حفظ ویژه‌ای از آن به کار گیری کرد.در حالی که همین ماده  ممکن میباشد طبیعی باشد، همین بدان معنی نمی باشد که تماماً بی خطر است. این ماده  اغلب در جعبه‌ای عرضه می‌شود که حیاتی برچسب احتیاط هست که به اعضا هشدار می‌دهد که همین فرآورده محرک دیده هست و در شکل بلعیدن ممکن می باشد مضر باشد. در حالی که مردمان اکثر در خانه های خود در معرض همین ماده  هستند، ممکن هست در محل کار نیز اصلی آن مواجه شوند، مانند کارخانه ها یا سوله های استخراج و تصفیه همین ماده. اعتقاد بر همین است که قرار گرفتن در معرض همین ماده (و اسید بوریک) باعث نقص‌ در هورمون های بدن می شود. آنان به ویژه ممکن می باشد ایجاد مانند مردان را مختل کنند، تعداد اسپرم و میل جنسی را کاهش دهند.

در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند که موش‌هایی که از بوراکس ویکی پدیا تغذیه می‌کردند، آتروفی بیضه‌ها یا این که اندام‌های تناسلی خود را تجربه کردند. در زنان، همین ماده ممکن میباشد تخمک گذاری و باروری را کمتر دهد. در حیوانات آزمایشگاهی باردار، قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از این ماده از مرز جفت عبور می‌کند که به پرورش جنین جراحت می‌رساند و منجر وزن ناچیز زمان به دنیا آمدن می‌شود. اگر یک بچه خردسال 5 تا 10 گرم این ماده بخورد، ممکن میباشد استفراغ شدید، اسهال، شوک و مرگ را تجربه کند. کودکان کوچک می توانند از شیوه انتقال دست به دهن در معرض همین ماده قرار گیرند، به خصوص چنانچه اساسی لجن ساخته شده اساسی این ماده بازی نمایند یا در اطراف زمینی که آفت کش ها به کارگیری شده است بخزند.

آخرین مطالب