تولید کنندگان فروآلیاژ

به طور كلي فروآلياژها كه سيليكون متال و فروسيليسيم نيز از نظر نحوه توليـد در ايـن رده بنـدي قرار مي گيرند تا ق

توسط NEWSCENTERALS در 26 اردیبهشت 1400

به طور كلي فروآلياژها كه سيليكون متال و فروسيليسيم نيز از نظر نحوه توليـد در ايـن رده بنـدي قرار مي گيرند تا قبل از سالهاي 1900 ميلادي مانند ذوب كانه هاي آهن يا سنگ هاي منگنز آهـن دار در بوته هاي گرافيتي و در كوره هاي زميني همراه با كك و ساير مواد احیا کننده انجام مي شـد.

یکی از برترین ارائه دهنده های انواع فرو آلیاژ ها گروه توسعه و بازرگانی رویین پل می باشد.

 

تعریفی دیگر

فرو آلیاژها (Ferroalloy)، آلیاژهای دارای آهن هستند که برای ایجاد تغییرات دلخواه در خواص فولاد و برخی فلزات، به‌صورت آمیژان و مواد افزودنی به مذاب فلزات و فولادها اضافه می‌شوند. از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین فرو آلیاژها می‌توان از فرو سیلیسیم ( فرو سیلیس) نام برد.

 

مواد اولیه فروآلیاژ 

فروآلیاژها به آلیاژهای مختلف آهن با نسبت‌های بالایی از یک یا چند عنصر دیگر مثل منگنز (Mn)، آلومینیوم (Al) یا سیلیکون (Si) گفته می‌شود. فروآلیاژهای اصلی عبارتند از: فرومنگنز، فروکرومیوم، فرومولیبدن، فروتیتانیوم، فرووانادیوم، فروسیلیکون، فروبورون و فروفسفر. این مواد را نمی‌توان به طور مستقیم برای تولید یک محصول مورد استفاده قرار داد زیرا شکننده و نامناسب هستند، اما این عناصر برای فولادهای آلیاژی منابع مفیدی هستند و با ترکیب شدن با آنها ویژگی‌های خاصی به آنها می‌بخشند.

 

فروآلیاژهای اصلی عبارتند از فرومنگنز ، فروکرومیوم ، فرومولیبدن ، فروتیتانیوم ، فرووانادیوم ، فروسیلیسیم ، فروبرون و فرو فسفر این مواد شکننده بوده و برای استفاده مستقیم در ساخت محصولات نامناسب هستند ، اما منابع مفیدی از این عناصر برای فولادهای آلیاژی هستند.

 

کاربرد 

 

اکسیژن گیری 

در فرآیند ساخت فولاد، از فرو آلیاژها به‌عنوان زداینده اکسیژن استفاده می‌شود. در ساخت فولاد، بر روی آهن خام عمل اکسیداسیون انجام‌شده و به فولاد تبدیل می‌شود، که در طی این فرآیند، ناخالصی‌های نامطلوب در آهن نظیر کربن (C)، گوگرد (S)، فسفر (P) و غیره توسط اکسیژن و یا اکسیدهای آهن به اکسید مربوط خود (یعنی سرباره) تبدیل می‌شوند. همچنین در فرآیند اکسیداسیون، همیشه مقداری از اکسیژن بدون آنکه ترکیب شود، در آهن باقی‌مانده و با انجماد خود باعث ایجاد حفره‌هایی در آهن شده که این حفره‌ها از کیفیت آهن می‌کاهد و تأثیر نامطلوبی بر خواص مکانیکی آهن می‌گذارد.

 

کاربرد دیگر 

 

افزایش خواص مکانیکی و فیزیکی فولاد

به عنوان عامل احیا کننده عناصر فلزیدر مخلوط اولیه تهیه فولاد

استفاده به عنوان تغییر خواص ذوب برای صنایع ذوب فلزات غیرآهنی

کاربرد در تولید انواع فلزات غیرآهنی با خواص متفاوت جوش

برای تولید انواع فولاد با درصد کربن متفاوت

کاربرد به عنوان افزایش خواص استحکام و ضربه پذیری در انواع فولاد آلیاژی

افزایش مقاومت فولادهای آلیاژی در برابر زنگ زدگی و خوردگی

عاملتغییر نقطه ذوب فلزات در صنایع ریخته گری

کاربرد در صنایع فولاد به عنوان عامل حذف کننده اکسیژن

 

یکی از انواع فروآلیاژ ها فروسیلیکو است

 

اضافه کردن سنگ سیلیس به مواد مذاب فولاد در کوره های قوس الکتریکی یا کوره های بلند آلیاژ فرو سیلیکون حاصل می شود. این آلیاژ به عنوان افزودنی در پروسه تولید فلزات آهنی جهت بهبود و بالا بردن خاصیت مقاومت حرارتی و خوردگی و .... استفاده می شود. فروسیلیکون در زمان ذوب شدن آهن ، باعث احیا و عدم اکسیداسیون فولاد و آلیاژ های فولادی می شود. فروسیلیکون به طور معمول 75% سیلیکون به همراه 2% کلسیم و آلومینیوم همراه است.

آخرین مطالب