اتیوپی می گوید: در مسیر پر مگا سد با وجود ردیف با همسایگان

مصر و سودان و اتیوپی موافقت کرده اند که اتیوپی را به تاخیر می اندازد پر کردن آن سد روی نیل آبی تا زمانی که مذا

توسط NEWSCENTERALS در 7 تیر 1399

مصر و سودان و اتیوپی موافقت کرده اند که اتیوپی را به تاخیر می اندازد پر کردن آن سد روی نیل آبی تا زمانی که مذاکرات برگزار می شود به حل و فصل اختلافات. اما اتیوپی می گوید آن را هنوز هم می خواهد برای پر کردن سد طی دو هفته آینده.

اتیوپی گفت: می خواستم آن را به جلو بروید و با پر کردن یک سد برق آبی در آبی نیل طی دو هفته آینده, فقط ساعت پس از رهبران مصر سودان و اتیوپی اعلام کرد تاخیر اجازه می دهد تا مذاکرات بر سر مسائل حل نشده است.

"این است که در این دوره است که این سه کشور توافق کرده اند که برای رسیدن به یک توافق نهایی در چند بررسی مسائل" گفت: در بیانیه ای که از دفتر نخست وزیر اتیوپی Abiy احمد.

در روز جمعه هر سه کشور اعلام کرد که پر از سد خواهد بود به تعویق افتاد تا زمانی که آنها به یک توافق در آب های.

وی به عنوان جزئی تاخیر پس از هفته ها از افزایش تنش بین اتیوپی که قبلا تحت فشار قرار دادند به شروع به پر کردن آن با چند میلیارد دلار گراند رنسانس اتیوپی سد در ماه جولای و پایین دست کشورهای مصر و سودان است.

ادامه مطلب: مشکل مغلوب ساختن پیشی جستن به عنوان غواصی به اختلاف بیش از اتیوپی نیل مگا-سد

درخواست تجدید نظر به شورای امنیت

هر دو کشور دوم تا به حال به دادگاه تجدید نظر به شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته به دخالت در دهه اختلاف است.

"از نظر قانونی الزام آور توافق نهایی برای همه احزاب تاکید بر پیشگیری از هر گونه یک طرفه حرکت می کند از جمله پر کردن از سد فرستاده خواهد شد در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد را در نظر بگیرید و آن را در آن جلسه بحث رنسانس سد شماره دوشنبه آینده" دفتر رئیس جمهور مصر Abdel-Fattah ال-Sissi گفت: در روز جمعه.

سودان نخست وزیر Abdalla Hamdok نیز با صدور بیانیه ای گفت که "این بوده است که توافق سد پر به تعویق خواهد افتاد تا زمانی که توافق رسیده است." دفتر او گفت که کمیته های فنی برای هر سه کشور خواهد شروع مذاکرات با هدف رسیدن به یک معامله در عرض دو هفته.

"سودان یکی از بزرگترین ذینفع از سد و همچنین یکی از بزرگترین بازندگان اگر خطرات کاهش و در نتیجه آن خواستار مصر و اتیوپی به قریب الوقوع ضرورت ... از پیدا کردن یک راه حل" Hamdok گفت.

این اظهارات از دو رهبر اعلام دستیابی به موفقیت در آمد و پس از اضطراری مجازی در اجلاس سران اتحادیه آفریقا به ریاست جمهوری آفریقای سیریل Ramaphosa.

بیشتر بخوانید: پنج راه مگا سدها آسیب به محیط زیست

حیاتی تاسیسات

اتیوپی قبلا آوازی در مورد اهداف خود را از پر کردن سد که آن را می گوید بسیار مهم است و به آن برق و توسعه نیاز دارد. آن را می گوید به 4 میلیارد دلار (€4.57 میلیارد دلار) پروژه برق آبی را یک ظرفیت نصب شده از 6,450 مگاوات و کمک به میلیون ها نفر از فقر.

مصر از سوی دیگر متکی به نیل برای 97 درصد از آن آب شیرین نیاز دارد. آن می گوید: این سد می تواند قطع آن تامین آب و تاثیر مخربی بر جمعیت آن است. سودان هم بستگی به نیل برای آب و دارای نقش کلیدی در آوردن دو طرف با هم.

هر دو کشور مصر و اتیوپی اشاره کرده اند در نظر گرفتن اقدام نظامی برای حفاظت از منافع خود را بالا بردن و ترس از جنگ باز.

tj,adi/mm (AFP, AP, Reuters)

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن