آزمون آنلاین چیست؟

  آزمون آنلاین چیست ؟ چگونه می توانیم یک آزمون آنلاین بسازیم؟ ضروریت استفاده از آزمون های آنلاین چه مواق

توسط NEWSCENTERALS در 23 تیر 1400

 

آزمون آنلاین چیست ؟ چگونه می توانیم یک آزمون آنلاین بسازیم؟ ضروریت استفاده از آزمون های آنلاین چه مواقع است ؟ مزیت های آزمون آنلاین در چیست ؟ و ... سوالاتی می باشد که در این مقاله قرار است که به بررسی آنها بپردازیم .

معمولا مدارس ، دانشگاه ها ، اموزشگاه ها و ... برای آگاهی از کیفیت آموزش های خود اقدام به گرفتن آزمون از شاگردان و افرادی می کنند که در دوره های آنها شرکت کرده اند تا سطح آنها را تعیین کنند.

 از قدیم تا به امروز این آزمون ها به صورت حضوری و با استفاده از قلم و کاغذ به صورت کتبی و یا به صورت شفاهی برگزار می شد  اما به دلایل مختلفی از جمله رشد تکنولوژی ، گسترش استفاده از اینترنت ، انتشار بیماری کرونا و ... همه باعث ایجاد نوع جدیدی از آزمون ها که به آزمون های آنلاین و یا غیر حضوری معروف هستند شده اند.

 این آزمون ها به گونه ای می باشد که شرکت کنندگان در خانه و با استفاده از سیستم در آزمون شرکت می کنند و دیگر نیاز به تجمع افراد نیست .

این گونه آزمون ها در سال های اخیر به دلیل انتشار بیماری کرونا و ممنوعیت تجمع بیشتر از قبل مورد استفاده قرار گرفته است.

 این روش از برگزاری آزمون ها دارای برخی از معایب و مزایا می باشد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت .

 برخی از مهم ترین مزیت هایی که آزمون های آنلاین دارند عبارت است از :

 ۱ ) صرفه جویی در کاغذ : در آزمون های آنلاین نیاز به کاغذ نیست و شما باید به صورت تایپ و با گزینه ای به سوالات پاسخ دهید و این کار برای محیط زیست و درختان بسیار مفید است .

 ۲ ) صرفه جویی در زمان : شما نیاز نیست که تایم و زمان خود را برای رفتن به حوزه امتحان و همچنین تصحیح ورقه ها هدر دهید.

۳ ) صرفه جویی در هزینه : تمام هزینه های کاغذ ، خودکار ، رفت و آمد و ... در آزمون های آنلاین حذف می شود و همچین نیاز نیست فردی را برای مراقبت در زمان امتحان و همچنین تصحیح امتحان و آزمون استخدام کنید .

 ۴ ) شما می توانید به صورت رندوم آزمون را طراحی کنید به طوری که برای هر دانش آموز سوال متفاوت باشد تا امکان تقلب را کاهش دهد  و بسیاری از امکانات دیگر و ...

اما در مقابل این مزایا آزمون های آنلاین دارای معایبی نیز می باشند که مهم ترین آنها عبارت است از :

 ۱ ) امنیت کم است و ممکن است تقلب صورت گیرد .

 ۲ ) قطعی برق و یا اینترنت ممکن است در برگزاری آزمون اختلال ایجاد کند .

 ۳ ) امکان گرفتن آزمون به صورت عملی نیست .

 ۴ ) ممکن است برخی از افراد به سیستم برای شرکت در آزمون دسترسی نداشته باشند و ...

از رایج ترین معایب این آزمون ها می باشد . .

چگونه می توانیم یک آزمون آنلاین بسازیم؟

ساخت آزمون آنلاین به چه گونه می باشد ؟ برای اینکه بتوانید یک آزمون آنلاین را بسازید نیاز به یک محیط مجازی مخصوص همانند اپلیکشن های خاص یا وب سایت هایی که این آزمون ها را طراحی می کنند دارید.

 شما می توانید با جست و جوی ساده این سایت ها را بیابید و با پرداخت هزینه ناچیز سوالات خود را وارد کرده و آزمون خود را طراحی کرده و سپس بعد از انجام تدابیر لازم همانند رمز گزاری و ... لینک خروجی را از سایت گرفته و در دسترس شرکت کنندگان قرار دهید .

 امروزه علاوه بر این روش بسیاری از دانشگاه ها و آموزشگاه ها برای خود سامانه هایی را طراحی کرده اند که علاوه بر برگزاری کلاس های آنلاین، آزمون های آنلاین را نیز در همان محیط برگزار می کنند، زیرا به دلیل بیماری کرونا آموزش ها مجازی شده است.

 به همین دلیل اگر دارای دانش اموزان زیادی هستید می توانید به فکر ساخت همچنین سامانه ای برای خود باشید .

ضروریت استفاده از آزمون های آنلاین

استفاده از آزمون های آنلاین در چه زمانی ضروری می باشد؟ در شرایط عادی در صورت علاقه می توانید که از آزمون های آنلاین استفاده کنید ولی در شرایط امروزی که همه آموزش ها به دلیل بیماری کرونا مجازی شده است و برگزاری آزمون ها به صورت حضوری دارای خطرات بالا در سلامتی شرکت کنندگان می باشد ، حتما آزمون ها باید به این شیوه برگزار شود زیرا در هر شرایطی این سلامتی است که اولویت همه است پس نباید آن را به خطر انداخت .

 در این شرایط و موقعیت های مشابه این اینترنت و تکنولوژی است که به کمک می آید و شما می توانید آزمون های خود را به صورت آنلاین بدون اختلال برگزار کنید .

 

منبع

آخرین مطالب