جک s3 بهتر است یا ام وی ام x22?

دو کمپانی خودروسازی بزرگ چینی، چری و جک نام دارند که شاسی بلندهای متنوعی را برای قشر متوسط جامعه راهی بازا

توسط NEWSCENTERALS در 5 شهریور 1399


هشت آپلود
دو کمپانی خودروسازی بزرگ چینی، چری و جک نام دارند که شاسی بلندهای متنوعی را برای قشر متوسط جامعه راهی بازار کرده‌اند. در بین محصولات این خودروسازها، ام وی ام x22 از شرکت چری و جک s3 از شرکت جک محصولاتی هستند که در کشور ما هم حضور دارند.
ام وی ام x22 در سال 2016 با نام تیگو 2 وارد بازار شد. اما شرکت مدیران خودرو تصمیم گرفت آن را با نام ام وی ام به کشور وارد کند. این خودروی شاسی بلند، اندازه‌ای بسیار جمع‌وجور دارد و در دو مدل دستی و اتوماتیک موجود است. در مقابل، جک s3 که سن و سال بیشتری دارد، اولین بار در سال 2014 عرضه شد که تمام مدل‌های موجود در ایران هم مربوط به همین سال هستند. شرکت عرضه کننده این خودروها در ایران، کرمان موتور است که خوش‌نامی آن در بین خریداران زبانزد است. در این مقاله قصد داریم این دو خودروی شرقی و هم‌وطن را در دو طرف میدان در مقابل هم قرار دهیم تا ببینیم از بین آن‌ها، کدام‌یک بر دیگری برتری دارد.

نبرد کم زورها!
در بخش مشخصات فنی، هر دوی این خودروها حرف خاصی برای گفتن ندارند. اجازه بدهید از ام وی ام x22 شروع کنیم. این خودرو در دل خود یک موتور 4 سیلندر دارد که آرایش سیلندرها در آن به صورت خطی است و مجموع حجم آن‌ها به 1.5 لیتر می‌رسد. تمام توانی که این موتور تولید می‌کند، برابر با 106 اسب بخار است که اندکی از توان موتور پژو پارس بیشتر است. گشتاور تولیدی آن هم 135 نیوتن متر است. این خودرو، با موتور ضعیفی که دارد، شتاب صفر تا صد را در مدت زمان 14 ثانیه طی می‌کند که در این مورد از پژو پارس هم عقب می‌ماند! میزان مصرف سوخت ترکیبی ام وی ام x22 به ازای هر 100 کیلومتر، 7 لیتر است که عدد مناسبی به نظر می‌رسد.
در سمت دیگر این رقابت، جک s3 قرار دارد. این خودرو هم یک موتور 4 سیلندر دارد که 107 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و بیشینه گشتاور تولیدی آن 155 نیوتن متر است که در این فاکتور اندکی از ام وی ام جلوتر است. اما این برتری، به جک s3 کمکی نمی‌کند که بتواند شتابگیری بهتری داشته باشد. این خودرو هم شتاب صفر تا صد را در مدت زمان 14 ثانیه طی می‌کند. میزان مصرف سوخت ترکیبی جک s3 اندکی از ام وی ام بیشتر است و به عدد 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. بنابراین هر دو خودرو در بخش مشخصات فنی تقریباً به شکل یکسان عمل می‌کنند.
ایمنی
جک s3 در بررسی ایمنی، نمره قابل قبولی می‌گیرد. این خودرو گواهی ایمنی 5 ستاره از موسسه ایمنی کشور چین را دارد که اعتبار بالایی به آن می‌بخشد. در مورد سیستم‌هایی که ایمنی را در خودروی جک s3 بالا برده‌اند، می‌توان به سیستم کنترل کشش، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری خودرو و نیروی کمکی ترمز اشاره کرد. تعداد ایربگ‌های آن نیز دو عدد برای سرنشینان جلویی است.
در مورد گواهینامه‌های ام وی ام x22 اطلاعات خاصی در دست نیست. با آن که سازنده ادعا دارد که این خودرو بیش از 100 عدد گواهینامه ایمنی دریافت کرده است، اما اطلاعات مستندی وجود ندارد که این ادعا را ثابت کند. بنابراین فرض اولیه ما این است که ام وی ام x22 هیچ‌کدام از این گواهینامه‌ها را دریافت نکرده است. در زمان بررسی این خودرو، متوجه می‌شویم که در مسیر رقابت، اندکی از جک s3 عقب می‌ماند. این خودرو به کروز کنترل، سنسور عقب، توزیع نیروی ترمز، دو عدد ایربگ و ترمز ضد قفل مجهز است. اما ترمز کمکی، سنسور فشار باد تایر، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری در این خودرو به صورت سفارشی قرار دارند و باید هزینه بیشتری را برای آن‌ها پرداخت کنید.
امکانات رفاهی
هشت آپلود
جک s3 کابین راحتی دارد و به نسبت قیمت، امکانات مناسبی هم در آن قرار داده شده‌اند. سادگی و شیک بودن از ویژگی‌های داخل کابین این خودرو است. امکاناتی جانبی آن هم عبارت‌اند از کامپیوتر سفری، دوربین پارک عقب، ایزوفیکس صندلی، سانروف، خروجی 12 ولت، تنظیم چهار حالته صندلی‌های جلو، پشتیبانی از AUX، iPod، MP5، USB و Bluetooth، مانیتور 7 اینچی لمسی، چراغ بدرقه، اتو لایت و دی لایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان حساس به سرعت.
هشت آپلود
در عوض ام وی ام x22 در بین این امکانات، به دی لایت، صندلی 6 حالته دستی برای راننده و 4 حالته برای سرنشین جلو، سیستم تهویه دستی، ایربگ‌های جلویی، مانیتور 8 اینچی لمسی، قابلیت پشتیبانی از Bluetooth ، USB ، MP3 و MirrorLinkاشاره کرد. بنابراین باز هم جک s3 از ام وی ام x22 پیشی می‌گیرد.
کلام آخر
با توجه به مقایسه‌هایی که بین دو خودرو صورت گرفت، مشخص است که از نظر قدرت و چابکی، تفاوت خاصی بین دو خودرو مشاهده نمی‌شود. اما جک s3 امکانات رفاهی داخل کابین و همچنین سیستم‌های کمکی راننده و ایمنی بیشتری دارد. به همین دلیل، به‌مراتب خودروی لوکس‌تری محسوب شده و ارزش خرید آن بالاتر است.

منبع: همه چیز در مورد ام وی ام x22

آخرین مطالب