فیلم قهرمان (1399)|بازیگران+عکسها|سلامسینما

نگاه ابزاری به زن، چه در غیابِ همسر سابق که همچنان خصومتهای خانوادهاش، گریبان رحیم را رها نمی‌کند و چه زنی که

توسط NEWSCENTERALS در 17 بهمن 1400
نگاه ابزاری به زن، چه در غیابِ همسر سابق که همچنان خصومتهای خانوادهاش، گریبان رحیم را رها نمی‌کند و چه زنی که صاحب طلاهاست البته به او وجههای مبهم و مشکوک می‌دهد تا روایت را حساس گرههای بیهوده، درهم بپیچاند، ضعف بزرگی به جهت فیلم میباشد که سوای شک از نگاه منتقدان بینالمللی به دور نمیماند. صرفا افراد ناقصی میباشند که برای فراروگریز از بحرانهای حقوقی و اخلاقی که آنها را به دام انداخته است، میکوشند تا منافع شخصی خود را اهمیت تصورات مبهم و درگیر خویش از درست و خطا صلح دهند. در صورتی که همین انتظار نامعقول را از هنرمندان و ادیبان داشته باشیم، همهی آنها به سرنوشت افرادی کسانی مبتلا میگردند که یا این که ممنوعالکار هستند و یا سوراخ بلد کردهاند. پدری که بارها از فرزندش حیاتی خلل گفتاری، در جلب اعتماد و ترحم و تایید رفتارش سوءاستفاده کرده، به ناگهان در پایان فیلم، حس پدرانهاش گل میکند تا از او حمایت کند ولو در صورتی که به قیمتِ آبرویش کل شود. این کاراکتر ساده و دلپاک او نیست که او را گزینه هجمه و ناروایی دیگران قرار میدهد، بلکه حماقتهای رفتاری و پرداخت ناقص اثرست که از نسخه نخنمای انسان آرام و منعطف و خلق و خوی مدار، دستبزن، خشونت و حمله، بازتولید میکند. «قهرمان» خودنمایی فیلمسازیست که از سویی نمیخواهد به ساحتِ نقد سیستم نزدیک شود و نیکی خویش را از ژستِ مردمی بودن محروم کند. بازی چشمگیر و تأثیرگذار امیر جدیدی در «قهرمان» یک عدد از مهمترین نکته ها و امتیازهای همین فیلم است. من حتی نظرم همین وجود ندارد که فیلم ضد ایرانی هست بلکه اتفاقا فرهادی در این فیلم تصویر فراوان مثبتی از زندان و زندانبان در ایران به سناریو گذاشته که من تابهحال در فیلم دیگری اصغر فرهادی دلاور لوپز ندیده بودم. اهمیت اتمام عصر کلاسی، این هنرجو عمل کلاسی خود را که حساس ایده و طرح و تحتنظارت و هدایت آقای فرهادی ساخته شده بود مهم عنوان مجموعه مستند «دو سر برد، دو سر باخت» تدوین کردن آخرین و در چندین جشنواره فیلم کوتاه سوای اشاره و ذکر نام آقای اصغر فرهادی به اکران درمیآوردند. در عجبم سارینای یک سری سال پیش چگونه آنقدر خوبتر از سارینای فیلم دلیر بود؟ سعید سهیلی پس از ایجاد فیلم «ژن خوک» بود که به فکر ساخت گشت 3 افتاد. مردی که او مدیونش است، بهرام (محسن تنابنده) اینطور فکر نمیکند. اما چنین برمیآید که چنانچه در فیلمهای او شرور واقعی وجود نداشته باشد، شاید دلاور واقعی هم وجود نداشته باشد. حساس این مسئله در فیلمهای فرهادی زمانی بیشتر می‌گردد که برخلاف دیگر آثارش که آخری گشوده و اکثراً تلخ دارند، این فیلم پایانی امیدوارکننده داراست و درصورتیکه از تماشاچی در پایان فیلم پرسیده شود که آیا «قهرمان جدیدی متولد خواهد شد؟ در صورتی که شما هر گونه سوالی در ارتباط کلیدی چه جایی و طریق به کارگیری از اصغر فرهادی قهرمان کپی دارید، می توانید اساسی ما در برگه وب تماس بگیرید.
آخرین مطالب